Een interview met Amal Whyte die de eerste hackaton in een trein in Nederland - de 'Hackatrain' organiseert. Wat zijn haar beweegredenen om dit evenement op de rails te zetten en wat houdt het in?
In de vorige blog zeg je: 'Ik wil een unieke beleving neerzetten en dat doe ik in samenwerking met een aantal grote partijen, die aansluiten bij mijn doelstellingen en doelgroep.’ Zou je voor de lezer eens uiteen willen zetten wat die doelstellingen en doelgroep zijn?
Mijn doelstelling is om Tech Open Air Berlin te promoten, een driedaags technologie festival in Berlijn. Om deze doelstelling te realiseren heb ik een uniek evenement bedacht, een hackathon in de trein op het traject van Amsterdam naar Berlijn: de ‘Hackatrain’. Met je toegangskaartje voor de ‘Hackatrain’ krijg je ook toegang tot Tech Open Air Berlin. Op deze manier breng ik Nederlanders in aanraking met dit innovatieve, creatieve festival.
Met de Hackatrain richt ik me op Nederlandse start ups & entrepreneurs, studenten met een achtergrond in technologie, (multimedia) design en commercie en corporates. Deze doelgroepen hebben verschillende doelstellingen. Een Nederlandse start up kan bijvoorbeeld als doelstelling hebben om hun product of dienst te willen lanceren op de Duitse markt en krijgt de mogelijkheid om op Tech Open Air Berlin zijn netwerk uit te breiden. Een student daarentegen zou als doelstelling kunnen hebben om mee te werken aan een echte bedrijfsopdracht. Een betere leerschool dan de praktijk is er niet. En tenslotte zou een corporate diverse doelen, bijvoorbeeld een recruitment of imagodoelstelling kunnen hebben. Waar zitten dan de wins?
- De student die op zoek is naar praktijkervaring werkt mee aan een echte bedrijfscase. Het bedrijf krijgt inzichten aangedragen door student professionals.
- De corporate die op zoek is naar nieuw personeel merkt wellicht een deelnemer op, die past binnen hun bedrijfsprofiel. Dit kan een student zijn, maar ook een medior of senior werkzoekende of juist iemand die een carrièreswitch wil maken.
- Connecten, kennis delen.
Wat maakt deze hackathon nu tot een unieke beleving? Hoe ben je op dit idee gekomen?
Begin december afgelopen jaar benaderde ik Tech Open Air Berlin via Twitter om te kijken of ik iets voor ze kon doen. Ik had ze al lang op het oog als organisatie waar ik samen mee zou willen werken. Ik was toen bezig met de organisatie van een charity diner voor Hivos en daarom wachtte ik nog even met het benaderen van deze organisatie. Tech Open Air is een driedaags technologie festival waar de focus ligt op drie thema’s: technologie, muziek en kunst. Naar aanleiding van mijn aanbod vroegen ze aan mij: “Wat zou je voor ons willen doen?” Hierbij gaf ik aan dat ik de promotie in Nederland voor ze zou kunnen verzorgen, om ervoor te zorgen dat meer Nederlanders deze unieke conferentie in Berlijn bezoeken. Vervolgens werd er een call opgezet met de Head of Operations van Tech Open Air Berlin. (Afgekort: TOA). Voorafgaand aan deze call had ik een plan geschreven hoe ik de promotie wilde aanvliegen. Bij het promoten van een evenement in het buitenland, waarbij je als doelstelling hebt de kaartverkoop in Nederland te stimuleren, werkt het mijns inziens niet als je alleen persberichten, social media en advertising inzet. De drempel voor de ticketverkoop ligt hier hoger in verband met de bijkomende kosten voor de bezoeker. Naast de kosten van een kaartje, komen er namelijk ook kosten voor het vervoer en het verblijf bij. Daarnaast is de bestemming niet naast de deur. Toen ben ik gaan nadenken op welke manier ik de drempel kon verlagen. En ..... daar is de Hackatrain uitgekomen.
Welke partijen zijn erbij betrokken en waarom zijn zij ingestapt?
Tech Open Air Berlin – samenwerkingspartner en co host van de Hackatrain; De Nederlandse Spoorwegen (NS), Ordina, Universiteit Utrecht, Utrecht Inc., Amsterdam Creative Industries Network, Erasmus Entrepreneur Centre, Yes! Delft , Start Up Juncture , Expeditie Duurzaam, Universiteit Leiden, Open Challenge NL, Intermate. Al deze partijen zijn natuurlijk om heel verschillende redenen ingestapt.
Waar ga jij je de komende maanden mee bezig houden rond de organisatie
- Het werven van sponsoren en partners. Momenteel ben ik met name op zoek naar programma sponsoren/partners;
- Het werven van deelnemers voor de Hackatrain;
- Het programma voor de Hackatrain verder uitwerken;
- Het zoeken van een laatste vakjurylid voor het beoordelen van de deelnemers van de Hackatrain.
Als een lezer van dit interview een goede tip heeft, dan hoor ik dat graag. Stuur dit dan even naar Expeditie Duurzaam.
Volg nieuws over de Hackatrain ook via Facebook.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO