Wat Nederlanders (w)eten van duurzaam voedsel: uitkomsten opiniepeiling voedselzekerheid
Een kwart van de Nederlanders maakt zich zorgen dat er in de toekomst ook in Nederland honger geleden zal worden. Maar vooralsnog zijn jongeren vooral bezorgd dat ze dik worden; ouderen zitten meer in over gif of dierlijke virussen in eten. Zowel jongeren als ouderen bestuderen de verpakking op keurmerken voor gezonde keuze, eerlijke handel en diervriendelijkheid, maar uiteindelijk koopt ruim 70% het eten dat lekker smaakt en goedkoop is. Over een ding zijn jong en oud het eens: insecten mogen wel in voedsel verwerkt worden (40% zegt in diervoeding; 25% in voedsel voor mensen), als ze het zelf maar niet hoeven op te eten! Deze tegenstrijdigheden blijken uit onderzoek dat NCDO (centrum voor mondiaal burgerschap en internationale samenwerking) in samenwerking met TNS NIPO deed onder 1.088 Nederlanders in het kader van de Battle of the Cheetahs, een wedstrijd voor creatieve oplossingen voor mondiale voedselvraagstukken. Donderdagavond 1 maart is de finale van deze wedstrijd.
Wat weten we, wat eten we? Het is opvallend dat duurzaamheid nauwelijks een rol speelt bij het kopen van eten, terwijl de meerderheid van de consumenten wel naar een dierenwelzijnskeurmerk en duurzaamheidskeurmerk zegt te kijken op de verpakking. Ongeveer 80% van de Nederlanders geeft aan bereid te zijn om (gemiddeld 10%) meer te betalen voor duurzaam voedsel. Terwijl de meerderheid tegelijkertijd zegt dat een lage prijs uiteindelijk toch de doorslag geeft bij de aanschaf van voedsel. Op de vraag wie het meest verantwoordelijk is voor eerlijk en duurzaam eten in de schappen, wordt het minst vaak de winkel zelf genoemd, maar in grote meerderheid de producent. Jongeren leggen vaker dan ouderen de verantwoordelijkheid voor duurzaam voedsel bij de overheid in plaats van zichzelf. Finale Battle of the Cheetahs: donderdag 1 maart Battle of the Cheetahs is een ideeënwedstrijd van NCDO voor eerlijk en duurzaam voedsel: vijf teams van young professionals werkten de afgelopen zes weken aan nieuwe oplossingen voor eerlijk en duurzaam voedsel. Tijdens de finale op 1 maart in Amsterdam strijden de vijf finalisten tegen elkaar om een startkapitaal van 25.000 euro. Hun oplossingen moeten Nederlanders aanzetten om duurzamer om te gaan met voedsel en rekening houden met wereldwijde wederzijdse afhankelijkheid. F∞D2 gaat het gevecht aan met voedselverspilling en begint waar we het meeste weggooien: de tomaten in de supermarkt. Made in Holland bereidt ons voor op het 'nieuwe eten', want met insecten als nieuwe eiwitbommetjes kan onze vleesconsumptie worden teruggedrongen. Echte Prijs laat zien wat we eigenlijk zouden moeten betalen voor de rijst en kip in onze keuken. Riszkyfoodz is een label voor 'onveilig' voedsel’; hoe gevaarlijk is rauwmelkse kaas of een sateetje van de straat? City Farming neemt ons mee naar stadslandbouwmethodes die de schaal van Chinese grote steden aankunnen.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Noot voor de redactie: Voor meer informatie over de opiniepeiling voedselzekerheid, aanmelden voor de finale van Battle of the Cheetahs kunt u contact opnemen met PR-consultant Olivia M.C. Smulders via olivia@omcworks.nl of 06-29344552. www.battleofthecheetahs.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO