Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Dank voor dit artikel. Helder en recht door zee. En (helaas?) van alle tijden.
Ik was pas op vakantie op Lesbos en heb de Griekse sfeer en gastvrijheid geproefd. Commerciele noodzaak ? Ik voel het verschil tussen "commercieel" en "van binnenuit" heel goed aan. En dat is precies wat je in dit artikel aanhaalt: de klantervaring. En dat is het enige dat telt. Je kunt je nog zo omringen door allerlei luxe en gemak, terwijl het toch " koud" blijft, terwijl ik graag een paar kleine ongemakken voor lief neem als ik merk dat men echte belangstelling voor mij (als klant) heeft.
Onlangs hoorde ik een verhaal uit de zorg. Een oude moeder was overleden in het verpleeghuis en dat hadden de kinderen haar graag willen besparen. Toen ik doorvroeg over wat er dan aan de zorg scheelde, was het antwoord: "er zat geen liefde bij" . Altijd als de kinderen kwamen (ook op verschillende tijden) zat het personeel koffie te drinken en had de familie het gevoel er alleen voor te staan. Dit verhaal staat helaas niet op zichzelf, het is een vaker voorkomend fenomeen.
Ik denk dat iedere werknemer (managers voorop), naast de vakbekwaamheid, lessen moet krijgen in het voorkomend behandelen van klanten. En dat moet (kennelijk) steeds herhaald en fris worden gehouden door feedback en duidelijkheid over de waarde van de klant (want dat is wel je broodwinning, nietwaar?)
Nou, in ieder geval een onderwerp om verder uit te diepen, lijkt mij.
Vriendelijke groeten van Joke van Galen
Een verfrissende visie op het onderwerp anders dan het reguliere gewauwel over klantgerichtheid.
In ieder situatie waar sprake is van interactie - vraag en aanbod - goed toe te passen.