- Stelt u zich eens voor ….
- Van producten naar ervaringen
- De ervaringsscan als hulp bij klantenbinding
- Interactiemomenten
- Interactiemoment: De klant belt om informatie op te vragen
- Afsluitend
- Literatuur bij dit onderwerp
Stelt u zich eens voor ….
U heeft schade aan uw auto door een tak die op het dak is gevallen. De volgende ochtend belt u meteen om 8.00 uur het dichtstbijzijnde schadeherstelbedrijf en krijgt u een allervriendelijkste mevrouw aan de telefoon. U bent al om 9.00 uur ‘welkom’. Vervolgens belt u de verzekeringsmaatschappij. Na een ingewikkeld proces van doorkiezen komt u op de afdeling waar u zijn moet. Er zijn nog geen mensen die u van relevante informatie kunnen voorzien. Om 8.30 doorloopt u het proces nogmaals, met hetzelfde resultaat. En...
Dank voor dit artikel. Helder en recht door zee. En (helaas?) van alle tijden.
Ik was pas op vakantie op Lesbos en heb de Griekse sfeer en gastvrijheid geproefd. Commerciele noodzaak ? Ik voel het verschil tussen "commercieel" en "van binnenuit" heel goed aan. En dat is precies wat je in dit artikel aanhaalt: de klantervaring. En dat is het enige dat telt. Je kunt je nog zo omringen door allerlei luxe en gemak, terwijl het toch " koud" blijft, terwijl ik graag een paar kleine ongemakken voor lief neem als ik merk dat men echte belangstelling voor mij (als klant) heeft.
Onlangs hoorde ik een verhaal uit de zorg. Een oude moeder was overleden in het verpleeghuis en dat hadden de kinderen haar graag willen besparen. Toen ik doorvroeg over wat er dan aan de zorg scheelde, was het antwoord: "er zat geen liefde bij" . Altijd als de kinderen kwamen (ook op verschillende tijden) zat het personeel koffie te drinken en had de familie het gevoel er alleen voor te staan. Dit verhaal staat helaas niet op zichzelf, het is een vaker voorkomend fenomeen.
Ik denk dat iedere werknemer (managers voorop), naast de vakbekwaamheid, lessen moet krijgen in het voorkomend behandelen van klanten. En dat moet (kennelijk) steeds herhaald en fris worden gehouden door feedback en duidelijkheid over de waarde van de klant (want dat is wel je broodwinning, nietwaar?)
Nou, in ieder geval een onderwerp om verder uit te diepen, lijkt mij.
Vriendelijke groeten van Joke van Galen
Een verfrissende visie op het onderwerp anders dan het reguliere gewauwel over klantgerichtheid.
In ieder situatie waar sprake is van interactie - vraag en aanbod - goed toe te passen.