Erosie van de hiërarchie.

Columns

In organisaties ontstaan soms onbewust situaties waarbij medewerkers steeds minder betrokken raken bij hun werk en de resultaten van hun organisatie. Het lijkt alsof er geen interesse meer is en ze als het ware op de tribune zitten te kijken naar hun afdeling. Er worden nauwelijks nog initiatieven genomen vanuit de teams en leidinggevenden vinden dat ze te veel zelf moeten doen. We komen dit fenomeen steeds vaker tegen en zijn hierin patronen gaan herkennen dat we “Erosie van de hiërarchie” noemen. Het ontstaat in vier stappen.

“Erosie van de hiërarchie” in 4 stappen.

  1. In de dagelijkse hectiek van het werk ontstaan situaties die vragen om verbetering. Maar werken aan verbetering kost tijd die niet kan worden besteed aan het werk en vaak niet is ingecalculeerd in de bezetting. In operatione...
Reyer Brons
Onbegrijpelijke titel.
Het gaat m.i. om de erosie op correcties binnen de hiërarchie, niet om de hiërarchie zelf.
Karl Mortier
Duidelijk werk aan de winkel! Het creëren van awareness tot op het bot. Misschien doet het nog geen pijn genoeg. Echter wat kan het echter de ijsbeer (lees management) schelen, die kan zwemmen... De kloof tussen gewaarwording op organisatieniveau en operationeel is vaak heel groot.
Bram
Dit artikel gaat wel erg kort door de bocht en er wordt naar de oplossing toegeschreven. Ten eerste: is hiërarchie niet de enige veroorzaker van de genoemde problemen (de schrijver stapt over vertrouwen en verantwoordelijkheden van medewerkers heen). Ten tweede: de schrijver zet vervolgens weer hiërarchie in, om het 'probleem' op te lossen (nl. de leidinggevende inzetten om "vertrouwen te herstellen", "vaste structuur" te bieden. Met zo'n oplossing blijft je in cirkeltjes redeneren en is er dus helemaal geen sprake van "erosie van hiërarchie"...

Meer over Continue resultaatverbetering