Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
<p>Jos,</p>
<p>Het klopt dat van de 80 procent mannen die uit jouw verhaal overblijft er een aantal zijn die wat moeite hebben om hun vrouw te plezieren (die te ruw in de al dan niet echtelijke sponde tekeer gaan).</p>
<p>Die hebben inderdaad geen erectiebus nodig (als ze het wel nodig zouden hebben, dan ontkennen ze het uiteraard in alle toonaarden).</p>
<p>Voor vrouwen zijn dit soort mannen makkelijk te ontdekken, n.l. aan de slappe ballen. Ze ogen stoer en in een zwembroek lijkt het ook heel wat, maar het is een gammel geheel. Dat wordt gecompenseerd door er vol tegenaan te gaan.</p>
<p>Overigens heb je het wel over alle aanbiedingen van viagra die je in alle soorten via de spam mailtjes kan bestellen (als je op elke aanbieding in zou gaan, dan zou je na verloop van tijd de maan kunnen raken, en dan niet met de berg pilletjes maar met 'the Big Bobo' zoals jij het mooi omschrijft).</p>
<p>Wat je niet vermeld is dat die spam, ook al is het in de meeste landen tegenwoordig illegaal, wel effect heeft. Het blijkt dat er zat mensen zijn die er op reageren en troep bestellen op internet (al dan niet neptroep of zelfs ernstig gevaarlijke rotzooi).</p>
<p>Gezien het succes wat die types schijnen te hebben, moet het aantal mannen die eigenlijk de erectiebus zouden moeten bezoeken, veel hoger liggen dan de door jou geschetste 20 procent.</p>
<p>Ik kan mij een deel van de kopers wel voorstellen die de bij de klok horende hamer wel in paraatheid kunnen krijgen zonder het magische goedje, maar een groot deel daarvan blaast binnen enkele minuten alweer de aftocht.</p>
<p>Dan kan je dus de vraag stellen, zijn de erectieproblemen wel voorbehouden aan de 20 procent zielepieten of moeten we de kortkokers ook tot die groep rekenen. Als dat zou moeten, dan komen we denk ik wel op 70 procent.</p>
<p>In dat geval zullen mannen waarschijnlijk graag van de diensten gebruik maken die de erectiebus te bieden heeft. Dus is het een slim bedacht plan. Als je op 20 procent van de mannen mikt en je hebt een ruif gevuld met 70 procent mannen, dan haal je die doelstelling op je sloffen.</p>
<p>De enige fouten die ze maken zijn de locaties die ze hebben gekozen. Of mannen nou snel op die drukke locaties een dergelijke bus in zullen gaan, valt te betwijfelen.</p>
<p>Een locatie in de nabijheid van b.v. de Haagse Geleenstraat (waar de rode lampjes achter de ramen hangen) of de Amsterdamse Wallen zou beter zijn. De mannen lopen dan even stoer langs de aantrekkelijke etalages om vervolgens in de volgende straat de bus in te stappen, de erectiebus dus, niet de stadsbus.</p>
<p>Kortom, een uitstekend idee, maar verkeerd uitgewerkt!</p>
<p>En ik sluit mij tot slot aan bij de laatste woorden van Jos, vooral sterkte heren!</p>
<p>Groet,</p>
<p>Hans Dreve</p>
</p>