Emoties bedreigen vertrouwen en verbinding

Columns

Vertrouwen en verbinding hebben een cruciale impact op ontwikkelings- en samenwerkingsvraagstukken. Wat kunnen organisaties doen om dit te bevorderen?
Eén advies: maak onderscheid tussen emoties en gevoelens. Want emoties leiden tot afstand en afgescheidenheid, terwijl gevoelens nabijheid en verbinding creëren.
Diana en Michael Richardson maken het volgende uiterst zinvolle en bruikbare verschil tussen emoties en gevoelens.

Emoties – eerst innen dan uiten
Emoties verwijzen naar ervaringen uit het verleden, toen we niet in staat waren onze gevoelens uit te drukken. Wanneer emoties worden getriggerd, wordt je als het ware in een ander tijdperk geparachuteerd, waardoor je de verbinding met de ander verbreekt en je afgescheidenheid ervaart. Tegelijkertijd vind je dat de ander verantwoordelijk ...



Niels van der Stappen
Lid sinds 2020
Hallo Margret,

je maakt inhoudelijk onderscheid tussen de begrippen gevoelens en emoties. Dat is op zich discutabel. In het spraakgebruik worden ze in Nederland door elkaar gebruikt (weet niet of dat in andere talen anders is). Het zal je ook in elke nieuwe omgeving op uitleg komen te staan.
Maar het is zeker nuttig om een dergelijk onderscheid te maken als het gaat om emoties die mede voortkomen niet uit het nu, maar uit het verleden, en die - en daar gaat het m.i. om - als blokkades kunnen werken (zonder dat je dat op het moment zelf kunt snappen).
Dergelijke blokkades moet je met zorgvuldigheid benaderen en ik vind dat je daar een goed voorbeeld van geeft.
Jos Immers
Beste Margret, in mijn beleving zijn emoties de middelen om te manipuleren. Gevoelens zijn meestal opgesloten. In een huwelijk komen ze zelfs niet boven water, laat staan in een werkomgeving. Verbinden gaat iets verder dan een samenkomst. Verbinden dient geborgd te worden , als dat niet gebeurt, wordt het misbruikt. Alle inzet voor niets.

De intentie van het verhaal klopt. De uitvoering gaat wat langer overheen en dient gedragen te worden door een leidinggevende met zelfkennis en een dienstbare instelling. Die zijn er niet veel. Ik zou voorstellen, eerst met de leidinggevende aan de slag voordat er gerotzooid wordt met de gevoelens van de medewerkers.

Een tip. Als je in de ik- vorm schrijft wordt het verhaal krachtiger.

Meer over Emotie management