Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
a) slow-management leent zich minder/niet voor het bestrijden van branden;
b) we moeten ons afvragen hoe we in deze crises terecht zijn gekomen.
Zeker t.a.v. de financiele crisis hadden de principes van slow-management veel ellende kunnen voorkomen
c) 'de methode doet het niet' (iemand anders heeft dit ooit gezegd).
Zoals altijd gaat het bij iedere verandering/uitdaging van inzetten van de juiste methoden en instrumenten. Het rucksichtslos toepassen van een enkele methode op alle verander-uitdagingen, gaat zelden goed. Evenzeer geldt dat voor het rucksichtslos aan de kant schuiven van een methode.
"Slow management past in het tijdsgewricht van de generatie baby boomers die nooit fundamentele crisis-situaties hebben gekend en nu redelijk machteloos staan..." Oh is dat zo? Dit zijn een paar generalisaties die naar mijn idee weinig hout snijden. Over wie gaat het hier? En het is natuurlijk makkelijk om te zeggen: "past in het tijdgewricht van" want dan hoeft niemand zich persoonlijk aangesproken te voelen. Maar intussen wordt wel slow management een bepaald etiket opgeplakt. Slimme retoriek, maar geen zinvolle bijdrage.
Hoe zit het dan wel? Slow management gaat niet over slow in de zin van ergens per definitie veel tijd voor nemen. Wat snel kan of snel moet, moet natuurljk snel. Waar slow management vooral over gaat is dat een te snelle beslissing, waar de essentiële stakeholders geen rol in spelen, zich uiteindelijk tegen je keert, waardoor je juist verder van huis raakt. Aan de voorkant de tijd nemen voor afstemming levert aan de achterkant een enorme tijdswinst op. Dus uiteindelijk gaat slow management over sneller resultaten bereiken in plaats van langzamer.
"Slow management heeft in overmaat zowel in het bedrijfsleven als de politiek volledig gebureaucratiseerde overlegcircuits geproduceerd, die steeds meer worden bijgewoond door professionele vergadertijgers terwijl de mensen die nog iets willen ondernemen of die snelle actie prefereren morrend aan de zijlijn staan." Alweer fraaie retoriek, maar nergens op gebaseerd. Waar zijn de voorbeelden van een of meer goed uitgevoerde implementaties van slow management die tot meer bureaucratie hebben geleid? Ik ken ze niet. Wel ken ik organisaties die onder het mom van het betrekken van stakeholders en zorgvuldige besluitvorming in een poldermoeras zijn beland, maar dat heeft niets met slow management te maken.
Het is erg gemakkelijk om met platte uitspraken en holle frasen de vernieuwing dood te schrijven. Maar een zinvolle bijdrage aan de discussie over de zo dringend noodzakelijke vernieuwing van de besturing van onze organisaties is het niet.