Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Concurrentieverhoudingen
Nou, die verschoven wel degelijk. Hele volksstammen particulieren hebben spaartegoeden boven de ton afgeroomd en naar een andere bank gebracht. Ik was één van hen. Commentaar van een medewerker van de locale Rabo bank “Het is niet aan te slepen”.
In het bedrijfsleven zal er ook wel het een en ander verschuiven in de concurrentieverhoudingen. Stel je bent Hedgefunder met enorme berg geld. Je denkt in veelvouden van 3 vóór de komma. Je bent gewend te denken in high risk / high interest (nee, niet yield, dat moet nog blijken) en de banken DOEN niets met je geld? Bovendien kunnen ze omvallen. Wat ga je dan doen? Private Ecquity of zelf voor bank spelen toch?
’s Lands grootste kruidenier gaat op de kleintjes letten.
Nee, ditmaal niet de kleine prijsjes, maar de kleine klantjes. Die kopen per dag en dat héél erg vaak. Het zou me niets verbazen als een moderne variant van Oma’s opschrijfboekje een revival gaat beleven.
Vertrouwen en hysteresis kromme.
Bij magneetvelden kennen we iets als “remanent (resterend) magnetisme”. Voor de leek: magnetisme dat blijft als de magneet weer weg is. Dat kan negatief of positief zijn, al naargelang.
Dat is in “het leven” ook zo. Als voorbeeld: 5 of 6 decennia na de tweede wereldoorlog wordt nog steeds gesproken over “moffen”, ZELFS door mensen die er helemaal niet bij geweest zijn. Terug naar dat remanent magnetisme. Als je dat remanent magnetisme weer terug wil draaien naar nul (neutraal) dan moet daar eerst weer energie in gestoken worden. Dan verder ombuigen naar de andere kant idem.
Ook dat is in het “echie” zo. Ouderen onder de lezers weten nog wel dat “Wiedergutmachung” niet alleen de nabestaanden van Holocaust betrof, maar ook Duitsland als handelspartner weer op de kaart moest zetten.
Veel van de mensen die in een Jappenkamp hebbengezeten zullen liever een vaderlandsche Philips kopen dan een Jap. Trouwens nog best ingewikkeld: veel van die dingen komen TOCH daar vandaan.
De les voor de banken
Banken zullen het nodige moeten doen om de negatieve houding van particulieren en bedrijven om te buigen van pissig-negatief tot een fanclub om de Nationale Zilvervloot weer te laten aanleggen bij een van hun spiegelglas havens. Ik laat me graag verrassen.
Maar als ik de ongelooflijke hardleersheid, dito arrogantie en vooral mentaliteit van de geldgekaakte streepjespakken bekijk, dan kan DAT nog wel even duren.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl