Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Allereerst wil ik jullie bedanken voor de praktische en meestal heldere artikelen. Het zou heel handig zijn als jullie de artikelen ook in een print formaat beschikbaar hebben. Wat betreft dit artikel mis ik een verdere uitwerking met voorbeelden. Het is duidelijk dat e-business op dezelfde wijze benaderd moet worden als "normale" business middels de vele methoden en technieken die ontwikkeld zijn. Zo mis ik de vraag waarin e-bussiness verschilt van de normale bussiness. De koppeling aan informatiebeheer vind ik zeer terecht en had wat mij betreft verder uitgewerkt mogen worden. Het lijkt nu nog alsof de bijdrage overgenomen is uit de promotionele brochure van HCG.
Met vriendelijke groet,
A.B. Goedemans
Duidelijk is dat e-business ten principale aangepakt dient te worden met management tools uit de 'normale' business. E-business zal op zichzelf steeds 'normaler' worden en een gewoon onderdeel uitmaken van het ondernemingsbeleid. Voor iedere onderneming. Wordt vervolgd.
Ik ben student Kunst- en Mediamanagement en loop stage bij Christie's (veilinghuis). Ik ben bezig met het schrijven van een strategisch marketingplan. Ik ben alleen op zoek naar een duidelijk model met goede richtlijnen voor bij het schrijven. Kent iemand een goed boek of een goed voorbeeld van zo'n strategisch plan. Bij voorbaat dank voor de moeite! lgmelig@hotmail.com
De meest afwezige discipline is dan toch wel inkoop! Electronische inkoop (e-procurement) is op dit moment toch één van de weinige e-opties die werkelijk geld in het laadje brengen, omdat besparingen direct terugvloeien naar de bottom line!
Daarnaast gaat het hier niet alleen om veilingen (e-auctions), maar ook om het electronisch aanbesteden (e-tendering) en electronische bestelsystemen (e-ordering/catalogue buying).
Naar mijn mening moeten met name B2B organisaties zich afvragen of e-opties niet juist aan de achterkant veel aantrekkelijker zijn, en op basis daarvan de in het artikel voorgestelde aanpak volgen (doelgroepen zijn dan dus de leveranciers!)
Met vriendelijke groet,
Tom Hoeben
Inkoopconsultant