E-gekte, e-bezinning en e-management

e-gekte

Waarom wordt het veel managers rood voor de ogen als het gaatover e-commerce? Kennelijk is het zo dat het voor velen absoluutvaststaat dat wie niet onmiddellijk op de e-business trein springt,gedoemd is voor eeuwig op een verlaten stationnetje achter teblijven. Je moet meedoen, liever gisteren nog dan vandaag. Ditleidt maar al te vaak tot overhaaste en ondoordachte beslissingen,grote bestedingen met weinig tot geen rendement. Gemiddeld bestedenondernemingen in Europa ruim f 160.000 aan hun website. Met welkdoel? En welk resultaat?

e-revolutie

Het valt ook niet mee om nuchter te blijven onder hetmediageweld. In iedere krant is te l...

Goedemans
Geachte redactie,
Allereerst wil ik jullie bedanken voor de praktische en meestal heldere artikelen. Het zou heel handig zijn als jullie de artikelen ook in een print formaat beschikbaar hebben. Wat betreft dit artikel mis ik een verdere uitwerking met voorbeelden. Het is duidelijk dat e-business op dezelfde wijze benaderd moet worden als "normale" business middels de vele methoden en technieken die ontwikkeld zijn. Zo mis ik de vraag waarin e-bussiness verschilt van de normale bussiness. De koppeling aan informatiebeheer vind ik zeer terecht en had wat mij betreft verder uitgewerkt mogen worden. Het lijkt nu nog alsof de bijdrage overgenomen is uit de promotionele brochure van HCG.
Met vriendelijke groet,
A.B. Goedemans
Gert-Jan Heerschop
Interessant stuk. Ik zou graag een praktijkvoorbeeld van zo'n analyse traject willen lezen. Kan dat?
John Koster
Pro-lid
Van verschillende kanten worden we gevraagd om een vervolg op dit artikel; wordt aan gewerkt. In ieder geval zullen we een voorbeeld van een e-swot opnemen. De praktijkvoorbeelden die we ter beschikking hebben komen uit de adviespraktijk, en moeten nog geanonimiseerd worden.
Duidelijk is dat e-business ten principale aangepakt dient te worden met management tools uit de 'normale' business. E-business zal op zichzelf steeds 'normaler' worden en een gewoon onderdeel uitmaken van het ondernemingsbeleid. Voor iedere onderneming. Wordt vervolgd.
JWA
Zeer correcte weergave van de discussies binnen het hedendaagse bedrijfsleven. Goed gedaan Bosscher!
l.g.b. Gmelig
Lid sinds 2019
Geachte lezer,

Ik ben student Kunst- en Mediamanagement en loop stage bij Christie's (veilinghuis). Ik ben bezig met het schrijven van een strategisch marketingplan. Ik ben alleen op zoek naar een duidelijk model met goede richtlijnen voor bij het schrijven. Kent iemand een goed boek of een goed voorbeeld van zo'n strategisch plan. Bij voorbaat dank voor de moeite! lgmelig@hotmail.com
Tom Hoeben
Op zich een goed artikel. Alleen vind ik het jammer dat zo eenzijdig wordt gekeken naar e-business/commerce. In het artikel wordt namelijk sterk de nadruk op electronische verkoop gelegd. Er wordt slechts summier aangegeven ook eens te kijken naar andere disciplines (HRM, Financiele administratie, logistiek).

De meest afwezige discipline is dan toch wel inkoop! Electronische inkoop (e-procurement) is op dit moment toch één van de weinige e-opties die werkelijk geld in het laadje brengen, omdat besparingen direct terugvloeien naar de bottom line!

Daarnaast gaat het hier niet alleen om veilingen (e-auctions), maar ook om het electronisch aanbesteden (e-tendering) en electronische bestelsystemen (e-ordering/catalogue buying).

Naar mijn mening moeten met name B2B organisaties zich afvragen of e-opties niet juist aan de achterkant veel aantrekkelijker zijn, en op basis daarvan de in het artikel voorgestelde aanpak volgen (doelgroepen zijn dan dus de leveranciers!)

Met vriendelijke groet,

Tom Hoeben
Inkoopconsultant