Nu nog: “Trefkans” en “bezorgen bij de buren”. Kan het snel professioneler ?
De e-commerce-omzet groeit hard en daarmee ook het aantal pakketten dat dagelijks afgeleverd wordt. Het bezorgen van pakketten bij zakelijke klanten gaat prima: Er is bijna altijd iemand aanwezig tussen 8-18 uur. Maar meer dan 200.000 pakketten moeten dagelijks bezorgd worden bij consument-klanten van e-shops. Marktleiders op dit gebied: TNT postpakket service en Selektvracht.
In 2001 is er in opdracht van Electronic Commerce Platform Nederland (ecp.nl) een studie verricht naar e-commerce en logistiek: "Het probleem van de laatste kilometer". De studie startte met de quote: ’Een van de meest belangrijke strategische voordelen die een internet onderneming kan hebben
is een superieure, fysieke levering’. In 2001 b...
Uiteraard kan het professioneler, maar zouden we vroeg of laat niet moeten afstappen van het principe van een vast leveradres? Een adres waar we zoals je beschreven hebt steeds minder zijn.
Als gevolg zou je voorafgaand aan de bezorging/levering een vorm van afstemming moeten hebben met de ontvanger waardoor je trefkans zelfs boven de 95% moet kunnen komen.
Roel van de Vrande