Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
CMG heeft dit nooit zo gepubliceerd, omdat het CMG er meer om ging om succesvol te zijn bij klanten en de (interne) aandeelhouders. Heel wat ex-CMG-ers zijn multimiljonair.
Wintzen heeft dit element van de celdeling veel meer publicitair uitgebuit.
Maar ere wie ere toekomt: de celfilosofie stamt beslist van CMG.
Een ex-CMG-Adjunct Directeur
Zeer recent heb ik het boek Eckart’s Notes met veel plezier gelezen.
Het was echt genieten en gaf mij wederom een bevestiging van iets wat ik al velen jaren wist en herkende.
Als gastvrijheid en hospitality professional ken ik de celdelingmethode al véél langer. Binnen de gastvrijheidbranche en internationale hotellerie is celdeling en kleinschaligheid, ook binnen internationale en grootschalige hotelconcerns en restaurantketenorganisaties, namenlijk al een eeuwenoud gebruik.
Zeker als je weet dat gastvrijheid en het herbergierschap al zo oud is als het bestaan van de mensheid. Overigens; wist u dat het herbergierschap namenlijk hét aller oudste beroep van de wereld is?
Na celdeling van organisaties komen er wel weer nieuwe managementspeeltjes om organisaties mee op te zadelen en in te richten, om elkaar zo weer enige tijd zoet te houden. Het is nog even wachten op de volgende golf van organisatie trends of methodieken die hét absolute ideaal beloven.
Met de nadering van het z.g. "spirituele tijdperk" kunnen de Eckart Notes met de celdelingmethode wat mij betreft nog vele jarenlang voort. Zo blijft Eckart’s geesteskind nog jaren actueel, zeker met het oog op de noodzakelijk gewenste aanpassingen op gebied van leiderschapstijlen in een tijdperk waar gepassioneerd dienstbetoon, stijlvaardigheid, klantgedrevenheid en ethisch ondernemen een topic gaan vormen.
Gastvrijheidmanagement en z.g. hostmanship of servantleadership in samenhang met kleinere organisatievormen met een menselijke maat zullen steeds meer aan belang gaan winnen. Let maar op; ik voorspel het u, het wordt een TOPIC!
Op die wijze is het namenlijk weer mogelijk superieure diensten te gaan verlenen. We promoveren de klant weer van een ‘nummer’ naar een ‘mensch’ met een herkenbaar gezicht.
In iedergeval is dat ook veel leuker voor de dienstverlenende werknemer die door zijn werkgever weer wordt begroet met naam en voornaam. Zeker weten dat de dienstverlenende werknemer zijn of háár klant weer op de eerste plaats zal gaan zetten. Daar wordt iedereen weer beter van.
Kleinere organisatie vormen…. Eckart bedankt!
Fons Bitter, consul ik klant- en gastgedrevenheid
Consulaat voor Gastvrijheidmanagement www.consulate.nl
Succes kent altijd veel vaders. Wintzen heeft wel - volgens het artikel van "een ex-CMG directeur - een blauwe maandag bij het uitvindende bedrijf gewerkt. De celfilosofie zal dus ongetwijfeld tot stand zijn gekomen in disscussies bij CMG maar is vervolgens wel door Wintzen verder geperfectioneerd.
Wij kennen dat ook bijv. bij een soortgelijke innovatie bij de lokale overheid, te weten De Regisserende Gemeente.
De Regisserende Gemeente is een filosofie dat intussen op steeds meer plaatsen in gemeenteland haar succes bewijst. De basis ervoor ligt in een door mij geschreven boek dat als het standaardwerk geldt met de zelfde naam. Dit boek ligt intussen al in ruim 80% van de nederlandse gemeenten. Toen het boek uitkwam in 2005 is het niet voor niks weken lang "Boek van de Week" geweest bij de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Net als met het BSO concept geldt ook bij het concept van De Regisserende Gemeente dat ze alleen maar opgaat voor de zuivere in samenhang toegepaste vorm. De intussen zeer omvangrijke onderliggende kennis daarvan ligt uitsluitend bij de stichting De Regisserende Gemeente. Deze stichting kent als doel de kennis omtrent DE Regisserende Gemeente te vergroten en te implementeren teneinde efficiente gemeenten te creeren waar inwoners wat mee hebben. De bij de stichting werkende adviseurs, verandermanagers en projectmanagers worden door de stichting De Regisserende Gemeente voortdurend geschoold en van daaruit gecertificeerd. Hierbij wordt meegekeken door een raad van advies die uit zeer invloedrijke mensen bestaat die gemeentelijke en profit organisaties vertegenwoordigen.
Net als bij BSO trekt succes niet alleen charlatans aan maar ook "vaders van succes". Veel adviesbureaus copieren dan ook onderdelen van de filosofie of bedenken een - vaak lachwekkende - variant ervan en implementeren deze vervolgens met een "profesioneel" gezicht bij gemeenten. Gelukkig zijn er ook gemeentelijke opdrachtgevers die dit door hebben. Zo is er een adviesbureau dat actief is in gemeenteland als variant op hun naam Kopieren + Vermenigvuldigen genoemd. Er zijn echter heel wat meer semi-plagierende bureaus te noemen. We gunnen deze adviseurs - net als CMG mensen -dat ze allemaal multi-miljonair worden. Ik ben benieuwd wie na mijn dood plotseling onze filosofie gaat claimen.
Piet van Mourik, secretaris/directeur Stichting De Regisserende Gemeente.