Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Mooi en helder stuk, van de dames Swaak & Verwijs. Ik mis alleen een hele belangrijke kleur: ik doop em “donkerbruin”, de kleur van de kroeg, de kleur van de verborgen agenda’s, de kleur bedrijfspolitiek en de kleur van stiekem.
Als je wat langer meeloopt in het bedrijfsleven kom je er al snel achter dat als je goed traint, je dat uiteindelijk voor de concurrent doet. Het is de trainingsparadox : je genereert je eigen concurrentie.
Niks mee mis, zolang je maar beter traint als de concurrent heb je steeds een differentieel voordeel. Goed, het kost tijd en energie, maar dat is een rekensom die ook nog steek houdt als de zaak “Activity Based Costing” tegen het licht gehouden wordt. Klanten betalen graag voor service die uitkristalliseert als resultaat van een goed kennismanagement. Gewoon mee doorgaan dus.
Donker bruin als de kleur van de kroeg.
Tijd: vrijdag happy hour. Plaats: de dichtstbijzijnde kroeg bij de uitgang van de concurrent. Wat ik dáár al niet voor bedrijfgeheimen over de tap heb horen vliegen: niet te geloven. En uit de eerste hand. Gooi er twee pilsjes tegenaan en je krijgt het nog ontbrekende stukje van wat je weten wil onmiddellijk, slechts onderbroken door het geluid van de borrelnootjes. Kun je helemaal niets aan doen, gewoon accepteren dus, of . . . als baas er tussen gaan staan. Wellicht wordt de egotripperij dan ietwat gesmoord.
Donkerbruin als de kleur van bedrijfspolitiek.
Heel bekend is het “not-invented-here-syndroom”. Dit is de wereld van glibber-glabber-glij, de wereld van de verborgen agenda’s (die natuurlijk aan het hele bedrijf in strikt vertrouwen en onder embargo worden meegedeeld). Ook hier is geen kruid tegen gewassen. Zolang we met mensen werken en niet met robots zal dit onveranderd doorgaan. Wij noemen het “Viva-gehalte” van het bedrijf.
Donkerbruin als de kleur van “niet afhankelijk willen zijn”
Ik heb meegemaakt dat bij een groot bedrijf twee afdelingen onafhankelijk van elkaar bezig waren met het ontwikkelen van DEZELFDE software voor DEZELFDE marktsegmenten. Het soort bedragen dat hiermee dubbel wordt uitgegeven beliep getallen van drie cijfers (als je in miljoenen telt). Weliswaar guldens toen nog, maar toch. De reden werd heel duidelijk: niet van de andere divisie afhankelijk willen zijn. Niks samenwerking, stiekem ontwikkelen en vooral niet uitwisselen. Het werd nog erger toen beide divisies bleken met de zelfde externe partij te praten over het AANSCHAFFEN van een stuk software dat . . . u raadt het al: precies hetzelfde deed.
En hieraan is WEL iets te doen. Er is altijd een beslisbevoegde meerdere (M/V). Die persoon heeft ofwel zitten slapen ofwel het goed gevonden. Hier is wel iets tegen te doen: "tomatelen" op de parkeerplaats, een stuk in het personeelsblad en oneervol ontslag met een blikken handdruk.
Groet, Jos Steynebrugh, Marketing Consulent
Interessant en leesbaar artikel. Een model om kennismanagement in 4 categorieen in te delen om daarmee de dominante KM benadering in een organisatie te bepalen. Ik moest direct denken aan andere "kleurbekenners": er zijn gekleurde typologieen (personen), gekleurde organisatieculturen en nu dus ook gekleurde kennismanagement indelingen. Op zich handig als eerste indruk en om bij de verschillende aspecten ook verschillende types te zoeken (managers en teams). Toch lijkt het mij heel moeilijk om in (bijvoorbeeld) een blauw/geel dominante organisatie een ander kleurtje in te brengen. En dan zijn we weer terug bij de organisatie, met name de heersende cultuur. Die vermeng je niet zo gemakkelijk. Ik ben vooral geinteresseerd hoe het na de diagnose (aan de hand van het kleurenmodel, bijvoorbeeld) verder moet.
Vriendelijke groet van Joke van Galen
Proficiat, Boyd
" identificeer wat de belangrijkste problematiek is in uw organisatie en stel vast of uw kleur van kennismanagement hiervoor de oplossingen biedt. Complementeer zonodig met een nieuwe kleur."