Bolwerken
We kennen in onze westerse samenleving een aantal machtsbolwerken. Voorbeelden zijn religieuze lichamen (kerken), de medische sector (artsen, specialisten), juridische sector (advocatuur, rechters), overheid (milieu, OM etc.), belastingdienst, banken en media.
Een centraal probleem bij elk van deze bolwerken is de combinatie van macht en de concentratie daarvan in één sector van de maatschappij. Juist deze combinatie zorgt ervoor dat dit soort instellingen anderen grote schade kunnen toebrengen, vaak nog juist binnen de grenzen van bestaande wetgeving
Macht
Mijn definitie van “macht” is als een persoon of partij kan beschikken over wat anderen nodig hebben. Dat kunnen eenvoudige zaken als water, land of delfstoffen zijn, maar uiteindelijk gaat het vaak over de vertaling daarvan i...
1. Een flink deel van de ellende zou veroorzaakt zijn door de slechte communicatie van de DSB; te traag reageren, onduidelijk, geen openheid! Volgens mij zit het heel anders: Men kon geen openheid geven omdat men dan met een berg shit had moeten komen.
2. De top van DSB is gevangen geraakt in het spel om poen en prestige. Ziende blind! Scheringa ging zichzelf zien als superbankier. De post van minister van financien zou hij niet weigeren. Gingen toen niet een paar alarmbellen rinkelen bij zijn collegabestuurders en bij de commissarissen? En zijn de enorme marges en de woeker provisies waarop de resultaten van de bank waren gebaseerd, hen totaal ontsnapt? Kan het zijn dat we te maken hebben met een manier van zaken doen waar men niet van opkijkt in de financiele wereld en die door verantwoordelijke insiders niet herkend wordt als louche geldklopperij, patserige inhaligheid en pure woeker?
3. De DNB heeft zware reputatie schade opgelopen. Ook zij lieten louche geldklopperij, inhaligheid en woeker maar gebeuren. Wellink is definitief door het ijs gezakt met zijn tot voor kort relativerende en positieve praatjes over DSB. Hetzelfde verhaal werd ook in de periode vlak voor de ondergang van Ice Safe verkondigd. Het is onbestaanbaar dat het optreden van DNB en de beweringen van Wellink juist in kritieke tijden elke geloofwaardigheid verliezen.
Op een andere plek zei ik n.a.v. het DSB-debacle: "Achteraf spreken de harde feiten, vooraf de zachte."
Daarom ben ik het met Grimbert eens dat het in de zaak van de DSB, waar nu de harde feiten op tafel liggen, flink kan opschieten als we zonder te moraliseren "gewoon heel praktisch de schuldigen gaan vervolgen" op basis, dus, van de feiten.
.
Leiders/bestuurders die willen voorkomen dat ze net als Scheringa 'ziende-blind' in de hoogmoedval trappen (tweede punt van Willem), doen er goed aan (vooraf) op te zoek te gaan naar hun blinde vlekken.
Daarbij zullen zij niet kunnen ontkomen aan een zoektocht op het zachte vlak, waar de dingen die andere mensen wél kunnen zien, en zij zelf (nog) niet, doorgaans als 'vaag' zullen worden ervaren. Zo'n zoektocht doet onvermijdelijk een groter beroep op het abstracte denkvermogen, dan de zoekende gewend is. Dat is lastig, maar hoe lastiger het wordt gevonden, hoe zinvoller het kan het zijn.
Omdat het aangaan van zo'n zoektocht een vrije keuze is, werkt moraliseren ook in dit verband contraproductief.
.
Waarschuwen kan alleen vooraf, en niet achteraf. Dit zou, als een gewaarschuwd mens niet voor twee zou gelden, een 'no-brainer' zijn.
.
Bingo!.
Ik had dit verhaaltje ook kunnen schrijven de eerste keer dat ik de twee koppetjes zag.
Mensen zijn wat ze zijn en dat is zichtbaar voor het geoefend oog.
Groet,
Jos Steynebrugh
Dat financiëel analfabetisme is moeilijk te bestrijden. Er zijn klusjes waar je slechts één, of hoogstens een paar keer in je leven mee te maken krijgt. Voorbeelden zijn kopen van een huis, testament opstellen, echtscheiding, etc. Dan krijg je met vakspecialisten te maken die ervoor naar school zijn geweest en elke dag in die materie leven.
Dat geeft kennis ongelijkheid en rechtsongelijkheid. Een "scheve" verhouding dus.
Er zijn drie aspecten die samenkomen hier: de extreem lage frequentie, de complexiteit van de materie en . . . de monopoloïde positie van de leverancier. Monopoloïde in de zin van "je MOET".
Het cruciale probleem is dat wij in Nederland toestaan dat de adviseur (makelaar, advokaat, verzekeringsagent etc) TEVENS leverancier is. Belangenverstrengeling van de eerst soort dus.
Wat je er aan kan doen als consument is die paar extra eurietjes neertellen voor een BETAALD (uren x tarief) advies en vervolgens bij iemand anders gaan kopen.
Wat de overheid kan (lees MOET) doen is dit soort belangenverstrengeling bij wet verbieden. Kans best, kijk maar naar euthanasie.
Groet,
Jos Steynebrugh