DSB heeft verouderde communicatiemiddelen gebruikt bij het bestrijden van de crisis. Modernere bedrijven hebben jonge mensen in dienst die zeer behendig zijn op internet. Zij schuimen het gehele internet- en twitter universum af naar berichten betreffende de reputatie van het bedrijf. Is er iets loos, wat in onze digitale wereld razendsnel rondgaat, dan wordt onmiddellijk actie genomen. Wijsheid op zo’n moment: volledige openheid betrachten over wat er fout is gegaan en hoe dit te verbeteren is. Daar wringt hem de schoen: volstrekte openheid kon DSB niet geven want dan zou blijken welke woekerwinsten (minister Bos:“totaal idioot”) er gemaakt werden op verzekeringsproducten en hoe afhankelijk het bedrijf hiervan was om de winst op peil te houden.
Hier zien we dat niet alleen DSB maar veel g...
DSB en de kleren van de keizer
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.
Ik heb nog nooit meegemaakt dat een rechter een paar uur na zijn eerste uitspraak, zijn eerdere uitspraak herzag.
Later bleek dat er 2 grote Amerikaanse banken geinteresseerd waren in de overname van DSB. Een bank kreeg wel geteld 1 uur om door de boeken van DSB te gaan om te zien of er sprake kon zijn voor een overname. Al met al een zeer vreemde manier van 'zaken' doen door de Nederlandse bank. Men heeft nu wat langer de tijd gekregen, maar nog steeds is die tijd veel te kort voor een investeerder om een goede blik te krijgen op DSB.
Ik ben beslist geen finacieel genie, maar de gang van zaken omtrent DSB roept bij mij, als leek, toch ontzettend veel vraagtekens op. Ik vind de rol van DNB erg dubieus in deze, net als die van de eerder genoemde rechter om over de uitspraken van Wouter Bos nog maar te zwijgen.
Ik denk dat er veel meer aan de hand is dan u in uw artikel beschrijft en dat er veel met verborgen agenda's wordt gewerkt.
De genoemde medewerkers en de beelden van 'huilende' klanten vindt ik helemaal een farce. Alsof DSB de enige bank in Nederland is die koopsompolissen verkoopt waardoor de debiteuren in problemen komen.
Er wordt veel met de vinger gewezen naar DSB, maar bij andere banken gaat het er precies hetzelfde aan toe. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen, maar commerciele bedrijven die gaan voor woekerwinsten.
Waar blijft overigens de eigen verantwoordelijkheid van mensen op het moment dat ze geld lenen? Worden er geen contracten meer gelezen? Kan men zelf niet meer nadenken?
Ik weet wel wie er gaat opdraven om deze mensen te voorzien van financiele regelingen. Namenlijk de gewone burger. Bah..aan dit hele zaakje hangt een vies luchtje.
Zie bv de bijdragen van "de bankier met de burka" op www.dagboekvaneenbankier.nl en de reactie op mijn recensie van 'de prooi' (http://www.go4estrategy.nl/dagboekvaneenbankier/?p=23 ) van een van de medewerkers die wel durfde.
Dat zal niet veel veranderen aangezien de meeste van de verantwoordelijken inmiddels door de Overheid opnieuw zijn benoemd.
Tony de Bree
Zie hun lezenswaardige artikel in California Management Review, Fall, 1989.
Merkwaardig dat Morrison cs daarnaar in het geheel niet verwijzen.
1. Bedreiging van de harmonie: een harde noot kraken over iemands gedrag is vaak confronterend.
2. Bedreiging van de effectiviteit: morele communicatie onderbreekt werkprocessen; het is ‘gedoe’.
3. Bedreiging van het imago: je moet de vuile was niet buiten hangen.
Daarmee zitten ze weer heel dicht aan tegen Janis, Irving, Victims of Groupthink, Boston, Houghton Mifflin Company,1972. Dit verschijnsel groepsdenken blijkt in de kritiek nog behoorlijk recht overeind te staan.