Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Richard D. Lewis, auteur van "When Cultures Collide" heeft een model ontwikkeld waarin hij van ca. 60 culturen in kaart gebracht heeft of zij meer Lineari-Active, Multi-Active of Reactive georienteerd zijn. Dit heeft nl. grote invloed op hun manier van communiceren. Inzicht hiervan en bewustzijn op je eigen cultuur helpt om de samenwerking binnen heterogene teams te bevorderen.
In een wereld die steeds verder globaliseert is dit een onmisbare vaardigheid.
Dat heeft veel consequenties, want als we daar vanuit gaan, hebben we altijd met diversiteit te maken, in elk contact in elke communicatie. Wel is het nog steeds zo, we leven niet in het paradijs, dat de 'ene diversiteit' een betere sociale positie dan 'de ander'. Wit heeft, of we het willen of niet, nog steeds meer 'aanzien' dan zwart, hetero meer dan homo, man meer dan vrouw, etc.
Het gaat er om dat we in organisaties inzicht hebben in de heersende cultuur in de breedste zin van het woord. Wat is datgene in ons handelen, dat de waarde vertegenwoordigd en hoe laten we dat zien in rituelen, handelingen, taal, beslissingsstructuren, vergaderstijlen, etc.? Daarbij is bepaald gedrag soms bespreekbaar en soms niet, afhankelijk van zaken als veiligheid, zorgvuldigheid, klantgerichtheid, etc. Dat kan inhouden dat bijvoorbeeld een bepaald kledingvoorschrift leidend is, soms is het wel vatbaar voor discussie, soms niet; soms is bepaalde taal (beroepsjargon) noodzaak, soms is het slechts een gegroeide, inwisselbare bijzaak. Gedrag dat gewenst of ongewenst is, moet gerelateerd zijn aan bedrijfsnormen, die opgesteld zijn vanuit de diepere waarden die een bedrijf of organisatie hanteert.
Tip 1 voor mij is dan ook: Stel vast welke waarde echt van belang is voor het bedrijf of organisatie.
Tip 2 kijk of de regels die gehanteerd worden passen bij deze waarde, zo niet stel ze ter discussie of schaf ze af, zo ja, wees daar dan helder over naar ieder personeelslid en leef ze voor als management.
Tip 3 kijk eens goed rond of er mensen worden uitgesloten. Werken met diversiteit betekent aandacht voor 'inclusion en exclusion'. Wat doet het bedrijf met minderheidsstandpunten? Voelen mensen zich buitengesloten, niet gehoord of gezien? Als dit zo is, is het waarschijnlijk de moeite waard om deze mensen een podium te geven om hun minderheidsstandpunt te ventileren. Wat ik merk is dat dit podium vaak verrassende nieuwe inzichten oplevert, dat het mensen (management) bewust maakt van bepaald gedrag, van een bepaalde manier van denken, die uitsluitend werkt, zonder het te willen.
Hier kan een werkelijke dialoog, echte aandacht voor het verhaal van 'de ander', helpend zijn om inzicht te geven in onzichtbare en vaak onbewuste mechanismen van insluiting en uitsluiting. Ik geloof sterk in de kracht van diversiteit, maar die ligt niet voor het oprapen. Het werken aan diversiteit vereist openheid, hard werken en moed, en in mijn ervaring, levert veel plezier en openheid op.
www.martenbos.nl boek: Coaching en Diversiteit bij Bohn Stafleu van Loghum 2010