In de marketingwereld flakkert het diversificatiedebat om de zoveel tijd weer in alle heftigheid op. Graag draag ik hier mijn steentje aan bij en waarschijnlijk schop ik alweer tegen wat zere schenen, vooral van die directeuren die de vele facetten van hun persoonlijkheid graag gereflecteerd zien in hun bedrijf.
Diversificatie gebeurt op drie niveaus.
Het eerste niveau is dat van het merk. Deze vorm van diversificatie noemen we ook wel eens line-extension. Het grote voordeel van het plakken van een merknaam op een ander product is dat de introductie sneller verloopt door de onmiddellijke naambekendheid. Een voorbeeld hiervan zijn de nieuwe Vichy muntjes, geënt op het bekende water of Mars, de bekendste reep ter wereld, dat plots ook een soort chocoladedrank blijkt te zijn. Dat is mooi...
Diversificatie of niet?
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.

Conclsie, een creatieve, vindingrijke, originele, bezielende geest maakt overal een succes van.
Helaas gaat u voorbij aan de essentie van de zaak. De vraag is niet of V&D al dan niet nog zou bestaan zonder diversificatie. De vraag is of V&D nog moet bestaan en of dit gebeurd is op de voor de aandeelhouders meest voordelige wijze. Ik geloof het niet, kijk maar naar de verkwiste fortuinen die Bram van Leeuwen zijn toegeworpen. Aandeelhouders die in V&D investeren mogen niet meegesleurd worden in dergelijke avonturen. Willen zij dat wel, ook goed, maar dan spreken we over diversificatie op aandeelhoudersniveau en daar ben ik voor.
Wat betreft Calvin Klein: ik beweer helemaal niet dat je geen geld kunt verdienen met line extension, maar u moet het vergelijken met een huis. Als u dat verkoopt lijkt het erop dat u meer geld verdient dan wanneer u het verhuurt, maar u bent wel uw huis kwijt. Met een merk, imago, concept is het net hetzelfde. Het maakt deel uit van uw kapitaal en dat kunt u verkwanselen, maar u krijgt het nooit meer goed. De banalisering van Calvin Klein is het begin van de ondergang van het merk. Intussen wordt er op korte termijn natuurlijk goed aan verdiend.
Op verzoek geef ik overigens graag voorspellingen over de slaagkans van diversificaties en daarin onderscheid ik me van de terugblikgoeroes.
Kijk ook eens wat dichter bij huis. Wij maken immers overal een succes van!
Met vriendelijke groet,
Robin Huisma