De disruptie-checker: is jouw organisatie rijp voor disruptie?

Cover stories · Boeken

Of jouw sector en organisatie rijp is voor disruptie, kun je inschatten met onderstaande disruptie-checker die gebaseerd is op 6 factoren die allemaal beginnen met een ‘O’: overcapaciteit, ondoorzichtigheid, ongemak, onder één dak, onder de radar en overbodig.

Des te meer factoren op jouw sector van toepassing zijn, des te groter de kans op disruptieve nieuwkomers.

Over disruptie wordt veel zin en onzin geschreven. Lees bijvoorbeeld mijn eerdere artikelen en blogs daarover. Toch kunnen we niet ontkennen dat veel markten flink opgeschud worden door nieuwkomers met verrassende producten en diensten, innovatieve businessmodellen of agressieve marketingstrategieën.

Denk aan het bekende rijtje namen met Tesla, Uber, Airbnb, SnappCarr, Nextdoor, Waze, Spotify, Picnic, HelloFresh, Zalando, Bookin...

Arthur Kruisman
Strak artikel! Complimenten.
L.J. Lekkerkerk
Lid sinds 2019
Tja, Christensen introduceerde dit begrip in 1997 in zijn boek 'The innovator's dilemma'. Dat de disruptiegolf er nog aan komt, lijkt me twijfelachtig. Blijkbaar heeft deze hype de top van overspannen verwachtingen inmiddels ongeveer bereikt. Zie de Gartner 'technology-hype-cycle' voor enige relativering. http://www.gartner.com/technology/research/methodologies/hype-cycle.jsp
Sjors van Leeuwen
Auteur
Bedankt voor de reacties. Er is vaker sprake van evolutie dan revolutie, want stapsgewijs passen actoren hun gedrag toch in meer of minder mate aan op die nieuwe mogelijkheden. De Gartner Hype Cycle geeft inderdaad mooi weer welke ontwikkelfasen een nieuwe technologie doorloopt c.q. kan doorlopen. Sommige nieuwe technologien halen al snel de massamarkt, maar bij velen duurt het langer, gebeurt het nooit (worden weer ingehaald door andere nieuwe technologien) of het gebeurt sluipenderwijs omdat de media het niet meer zo hip vinden om er over te schrijven en/of omdat toepassingen bijvoorbeeld hun weg vinden in minder zichtbare B2B-omgevingen. Om met Mark Twain af te sluiten: voorspellen blijft moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat.

Meer over Agile werken en Wendbaarheid