Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik weet zeker dat elke dag weer anders is en Conny Breukhoven, ondanks de ingrepen, er 10 jaar geleden ook anders uitzag.
Waar met regelmaat over wordt geklaagd is dat we elke dag het zelfde doen. Dit heeft te maken met ons gedrag. Wim geeft mooie voorbeelden hoe die vaste gedragspatronen te doorbreken.
Diegene die vervolgens (negatief)kritisch is op de tips die Wim geeft, check het volgende eens;
-Ben je meer dan 2 uur per dag bezig met internet, verdeeld over email, social media, diverse websites?
-heb je een mobiele telefoon waarmee je belt, en ook tekstberichten verstuurd?
-heb je inmiddels een smartphone met meerdere apps?
Tot 15 jaar geleden was dit niet mogelijk geweest. Het betekent dus goed nieuws voor de mensen die van mening zijn dat veranderen niet zo eenvoudig is. En zoals Wim dat mooi omschrijft, het woord 'veranderen' is aan het verwateren...
Hoe ziet de wereld en ons gedrag eruit als we veranderen nu eens 'ontwikkeling' noemen??
Naar mijn mening is het broodnodig dat we vooral flexibel zijn in het aanpassen aan ontwikkelingen die zich in duizelingwekkende vaart voordoen. En gezien de exponentiële groei van social media (linkedIn, facebook, Hyves, Twitter etc.) zijn we daar toch echt erg goed in!
Erik Overdick
www.overdick.nl
Verandering is ontwikkeling die eerder door je omgeving dan door jou bestuurd wordt veroorzaakt. Dat kan alleen maar beteken dat jij dus anders zult moeten sturen. Daarbij uitgaand van een complexere omgeving.
Dat vereist een breder lange termijn perspectief dan winstmaximalisatie en aandeelhoudersbelang alleen. In die zin heeft geld natuurlijk ook wel betekenis (als middel), maar bovenliggend kan het er alleen maar om gaan waarin verdiend geld wordt geïnvesteerd. Een tweede argument om het analysekader voor te besteden geld te verbreden.
Het lijkt erop dat "Rheinland denken" daar eerder aanknopingspunten biedt dan het Angelsaksiche model. Het kan verandering inderdaad structureel oppakken als ontwikkeling met visie op een toekomst voor mensen in een zinvolle context. Maatschappelijk ondernemen bij uitstek zou ik dat willen noemen.
Structureel veranderen kan alleen als het perspectief van deelnemers op een hoger plan komt. Als een volgende fase van maatschappelijk bewustzijn. Over een dergelijk potentieel beschikt Homo Sapiens al eonen. Het vraagt vertrouwen in elkaar en een gezamenlijk breder perspectief dan het loonzakje alleen.
http://klaaseldering.eu/vv/documenten/Artikel%20Digitaal%20Bestuur_4.5.pdf