Destructieve eigenschappen van succesvolle ondernemingen

Cover stories · Boeken

Eigenschappen en oplossingen in kaart gebracht

De levensduur van organisaties wordt steeds korter. Favoriete ondernemingen van vandaag maken steeds sneller plaats voor anderen en vallen soms diep terug. Nummer één blijven blijkt lastiger dan nummer één worden. Auteur Jagdish Sheth clustert de faalfactoren van ooit succesvolle ondernemingen tot zeven eigenschappen.

 

 

Zeven zonden

Tom Peters’ en Robert Waterman’s ‘In Search of Excellence’ was de eerste in een lange reeks boeken die beschrijven hoe je een organisatie ‘goed’ kan maken. Jim Collins voegde daar met zijn veel geprezen boek ‘Good to Great’ nog een overtreffende trap aan toe. Maar wat gebeurt er met bedri...

tocbidoc
Mag ik weten van het ISBN is van het genoemde boek
Hugo-Jan Ruts
@ tocbidoc: het isbn nummer is 978-0-13-179113-8. Het boek is over andere (per direct) verkrijgbaar op www.managementboek.nl
Martijn van der Spek
Lid sinds 2019
Voor wie geinteresseerd is in dit onderwerp kan ik van harte het net uitgekomen nieuwe boek van Susan Long aanbevelen: The Perverse Organisation and its Deadly Sins. Een mooi voorbeeld weer van hoe psychoanalytisch en politiek/systemische perspectieven verklaring kunnen bieden voor ingewikkelde organisatieprocessen. Het geeft inzicht in hoet het zover kon komen met organisaties als Enron en Parmalat.

Meer over Organisatiecultuur