Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
<p>Ik mis structuur in de genoemde scenario’s. Hier een poging in twee dimensies</p>
<p> </p>
<p>KT: zeg 1 jaar</p>
<p>MT: zeg 1-3 jaar</p>
<p>LT: zeg 3 jaar of langer: bemoeien we ons even niet mee, is iets voor Jules Verne of Jomanda</p>
<p> </p>
<p>We hebben nu een overzichtelijke matrix als volgt:</p>
<p>vraaguitval : KT, MT</p>
<p>herstel : KT, MT</p>
<p> </p>
<p>We voegen de derde dimensie toe:</p>
<p>niveau : minder, zelfde, beter</p>
<p> </p>
<p>Niveau: minder</p>
<p>Voor de korte termijn mogelijk, maar slechts even. De schrik zit er (even) in. Consumeren voorbij de rand van de portemonnee is net zo gevaarlijk als bungee jumpen. MT en LT niet zo waarschijnlijk. We vergeten collectief, ook omdat we met z’n allen ouder worden en de aanstormende generaties zullen dezelfde fouten maken. Onze moeder vertelde over de tering en de nering, maar we luisterden niet. De consumentenbond adviseerde “Lenen OK, maar alleen als de restwaarde gelijke tred houdt met de som van de aflossingen. Dus NIET voor dingen zonder restwaarde zoals vakantiereizen, voor die keuken die bij verkoop nul,nul oplevert en dus ZEKER niet om mee te speculeren. Maar we luisterden niet. Dat gaan volgende generaties ook niet doen.</p>
<p> </p>
<p>Niveau: hetzelfde</p>
<p>Uit het voorgaande lijkt de conclusie getrokken te kunnen worden zullen moeten worden dat we collectief hardleers zijn. Nieuwe duurzame technologie zal voor nieuwe werkgelegenheid en daarmee samenhangende consumptie en dito ethische opvattingen zorgen. Bijvoorbeeld: mogen wij onze auto’s laten rijden op brandstof uit eetbare gewassen uit gebieden waar 90% van de mensen niet te eten heeft? Tot nu toe hebben we geen problemen met een salaris in een wapenfabriek waar een paar kilometer verder mensen mee voor hun raap geschoten worden. Toch?</p>
<p> </p>
<p>Niveau: beter?</p>
<p>Niet waarschijnlijk. Hoogstens anders. OK, dieren martelen voor een parfummetje mag niet meer (gebeurt wel), zeehondjes voor een bontkraagje ook niet (gebeurt ook nog steeds). Walvissen afschieten voor “wetenschappelijke doeleinden” ook. Maar we trekken geen grote broek aan: we willen wel onze tulpen en tomaten blijven verkopen in Japan. Toch?</p>
<p> </p>
<p>Multi-ethi-flauwe-culti dus. Of Poly-ethiek zoals in politiek.</p>
<p>Hoe ik hierbij kom? Nou, gewoon, zolang de SUV’s niet bekrast worden in de PC Hooftstraat gaan we gewoon door waar we gebleven zijn. Zelfs als het al een tijdje “not done” is. Rolls Royce luisterde wel, alleen een beetje laat.</p>
<p> </p>
<p>Ondertussen laten we ons collectief gek maken met onheilsvoorspellingen over de klimaatverandering die op zijn minst discutabel, maar waarschijnlijk gewoon politieke bullshit zijn. Komt goed uit voor politici: op brandstof kun je accijns heffen, maar op lange termijn (20.000 jaar) temperatuurschommelingen als gevolg van zonneactiviteit niet. Dus worden we bang gemaakt met “Arnhem aan zee”, planten we de Noordzee vol met windmolens die (helaas niet continu) maar (wel continu) op subsidie draaien. We zijn ongevoelig voor het verhaal dat de opgegraven mammoet van 40.000 jaar geleden met gras in de maag vertelt over klimaatverandering. Het geheel gedraagt zich waarschijnlijk zoals het reclamespotje voor King-Corn uit 1965: “Het enige dat u weggooit is de verpakking”.</p>
<p> </p>
<p>Groet,</p>
<p>Jos Steynebrugh</p>
<p>Marketing & Innovatie Consulent</p>
<p>www.changeenhancement.nl</p>
<p> </p>
</p>