Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
demotie nieuw op de agenda? Deed IBM al in de jaren '85.
Alleen noemden ze het "Rebalancing". Zie:
http://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/48910/rebalancingworkf00gree.pdf?sequence=1
Jos Steynebrugh
Ik vind demotie geen goede benaming. Het is gewoon een kostenreductie. Demotie betekent dat beide partijen (werkgever en werknemer) vrijwillig akkoord gaat met (oa) lager salaris. Daar is bij Cap geen sprake van,omdat het alternatief ontslag is.
Cap heeft verzuimd te investeren in de oudere medewerkers, waardoor ze nu met de brokken zitten. Ook de medewerkers hebben te lang stil gezeten qua ontwikkeling.
Over de reactie vd vakbond ben ik het met je eens: bot en hard, al kan ik de reactie wel enig zins begrijpen. Ik denk dat Jan Versteeg er inderdaad er goed aan doet om ook op zijn eigen salaris te bezuinigen. Een tweede goede bezuiniging zou zijn om weg te gaan uit het peperdure pand in Papendal-Utrecht..
Goed dat ook jij er over schrijft. Laat Cap de eerste zijn in hopelijk een lange rij bedrijven die dit punt ter discussie stelt. Het zal de discussie scherper en duidelijker maken. Het lijkt net als met het idee van huizenprijzen (van een paar jaar geleden): het moet hoger, het moet meer. Maar wat als je het niet meer waard bent? Dan zakt de prijs.
En dat Cap verzuimd heeft te investeren in oudere medewerkers zal misschien wel zo zijn, maar als medewerker in de ICT branche mag er toch vanuit gaan dat de medewerker intrinsiek gemotiveerd moet zijn om zijn/haar kennis op peil te houden. De medewerker heeft hier ook een eigen verantwoordelijkheid in. Ga eens bij die medewerkers na wat zij de afgelopen jaren gedaan hebben om hun kennis state-of-te-art te laten zijn. Heeft dit vaak op de OR-agenda gestaan, komt dit terug in voortgangsgesprekken? Anyway, de tijd van houden wat je hebt, en meer meer meer raakt op zijn retour.
Ik, als naïeve begin 30-er, houd er al rekening mee rekening mee dat ik over 25-30 jaar in salaris achter moet. En het zaadje voor deze gedachte wordt in deze tijd gepland.
Waar wacht men nog op?
Bij Cap is het geval dat mensen in krapte voor hoge salarissen werden gecontracteerd en die zijn volgens Cap hun geld niet meer waard. Te vergelijken met Wesley Snijder.
Je vraagt: "Waar wacht men nog op?"
Wat denk je van het 100% outsourcen van HR?
Dat zou de onpartijdigheid wel bevorderen denk ik.
HR in dienst van de werkgever is so-wie-so en spagaatje:
(don't bite the hand that feeds you)
Moet uiteraard wel even over nagedacht worden HOE je dat inricht.
Groet,
Jos Steynebrugh
http://rapporten.hrpraktijk.nl/product/naar-een-succesvol-demotiebeleid.12006.html?utm_source=HRVakwijzer&utm_medium=email&utm_content=button&utm_campaign=25Jan13