'Zonder miljarden investeringen loopt Nederland vast. En als we niets doen stevenen rechtstreeks af op een verkeersinfarct', liet de directeur van de Nederlandse Spoorwegen onlangs weten. Volgens het Ministerie van Verkeer en Waterstaat neemt het reistijdverlies op onze wegen tot 2021 met 38% toe. En dat is nog maar een gemiddelde. Je zult maar iedere dag in de Randstad heen en weer moet reizen tussen woon- en werkplek. Dan sta je als automobilist in sommige delen zo’n 70 uur per jaar in de file. Nu nog staan Belgen het meeste aantal uren in de file. Maar als de trend zich doorzet nemen wij straks het stokje over van onze zuiderburen.
Carpoolen
In Nederland zijn er de afgelopen tijd tal van maatregelen genomen om het fileprobleem op te lossen. Zo heeft de overheid een tijd lang het carpool...
De maatregelen die jij hier noemt zijn wel erg drastisch. Misschien komt het nog wel een keer zover. Bedenk wel dat de economische schade erg groot zal zijn.
Ook handhaving is een lastige. In 34 jaar is één keer door een agent mijn rijbewijs gecontroleerd. En een extra taak op de schouder van oom agent is tamelijk kansloos gelet op het al zwaar belaste korps. Of hoge boetes voldoende afschrikken? Ik vraag het mij af. Op niet handsfree bellen in de auto staat een flinke boete maar ik zie dagelijks overtreders.
Of we het leuk vinden of niet, de enige effectieve oplossing voor files is rekening rijden met incar technologie.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie. Als leek op het gebied van verkeerstechnologie ben ik benieuwd hoe incar een oplossing kan bieden
voor het fileprobleem. Graag een korte toelichting.
De filedruk neemt momenteel explosief toe en zal bij economische hoog conjunctuur sterk blijven stijgen. Het moment dat een Kamermeerderheid zal durven kiezen voor Rekeningrijden komt daardoor gelukkig snel dichterbij!
Ik geloof onmiddellijk dat rekeningrijden technisch mogelijk is. In mijn artikel refereer ik ook aan Singapore. De vraag is alleen of dit in Nederland politiek haalbaar is. Nu al wordt iedere benzinerijder zwaar belast aan de pomp. Accijns neemt bijvoorbeeld 46% van de verkoopprijs voor haar rekening. Forensen zitten dus echt niet te wachten op nog een extra belasting tijdens de spits. De auto nog verder als melkkoe gebruiken is in mijn ogen dus niet haalbaar. Geen enkele politieke partij die daar het voortouw in durft te nemen!
Met rekeningrijden gaan gebruikers betalen naar rato van gebruik en tijd en niet naar bezit (wegenbelasting, BPM). Dit vinden we bij het openbaar vervoer heel normaal. Rekeningrijden kan in principe voor de maatschappij budgetneutraal. Veelrijders gaan meer betalen, anderen minder. Eerlijk toch?
Alleen de investeringen voor het systeem moeten worden terugverdiend. Door dit aan te besteden als Design, Build, Finance, Maintain & Operate contract (DBFMO) kan dit tegen beperkte kosten. Extra asfalt en tunnels zijn veel duurder.
Meer asfalt is ook niet de oplossing, die stroomt in no-time ook weer vol.
Veel files worden veroorzaakt door de talrijke in- en uitritten op de snelwegen. Daar het mes in zetten kan al veel oplossen.