Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De maatregelen die jij hier noemt zijn wel erg drastisch. Misschien komt het nog wel een keer zover. Bedenk wel dat de economische schade erg groot zal zijn.
Ook handhaving is een lastige. In 34 jaar is één keer door een agent mijn rijbewijs gecontroleerd. En een extra taak op de schouder van oom agent is tamelijk kansloos gelet op het al zwaar belaste korps. Of hoge boetes voldoende afschrikken? Ik vraag het mij af. Op niet handsfree bellen in de auto staat een flinke boete maar ik zie dagelijks overtreders.
Of we het leuk vinden of niet, de enige effectieve oplossing voor files is rekening rijden met incar technologie.
Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie. Als leek op het gebied van verkeerstechnologie ben ik benieuwd hoe incar een oplossing kan bieden
voor het fileprobleem. Graag een korte toelichting.
De filedruk neemt momenteel explosief toe en zal bij economische hoog conjunctuur sterk blijven stijgen. Het moment dat een Kamermeerderheid zal durven kiezen voor Rekeningrijden komt daardoor gelukkig snel dichterbij!
Ik geloof onmiddellijk dat rekeningrijden technisch mogelijk is. In mijn artikel refereer ik ook aan Singapore. De vraag is alleen of dit in Nederland politiek haalbaar is. Nu al wordt iedere benzinerijder zwaar belast aan de pomp. Accijns neemt bijvoorbeeld 46% van de verkoopprijs voor haar rekening. Forensen zitten dus echt niet te wachten op nog een extra belasting tijdens de spits. De auto nog verder als melkkoe gebruiken is in mijn ogen dus niet haalbaar. Geen enkele politieke partij die daar het voortouw in durft te nemen!
Met rekeningrijden gaan gebruikers betalen naar rato van gebruik en tijd en niet naar bezit (wegenbelasting, BPM). Dit vinden we bij het openbaar vervoer heel normaal. Rekeningrijden kan in principe voor de maatschappij budgetneutraal. Veelrijders gaan meer betalen, anderen minder. Eerlijk toch?
Alleen de investeringen voor het systeem moeten worden terugverdiend. Door dit aan te besteden als Design, Build, Finance, Maintain & Operate contract (DBFMO) kan dit tegen beperkte kosten. Extra asfalt en tunnels zijn veel duurder.
Meer asfalt is ook niet de oplossing, die stroomt in no-time ook weer vol.
Veel files worden veroorzaakt door de talrijke in- en uitritten op de snelwegen. Daar het mes in zetten kan al veel oplossen.