Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Interessant en relevant artikel. Zeker in de huidige tijd, dient een bedrijf steeds vaker en ook sneller te veranderen en zich aan te passen aan de gewijzigde markt/klanten wensen. Een goed functionerend bedrijfssysteem van vandaag kan een probleem worden in de toekomst. Veel systemen zijn gebaseerd op standaard oplossingen van vandaag. Om te kunnen overleven moet men toe naar flexibele systemen, die de noodzakelijke proces- en organisatorische ontwikkelingen kunnen bijhouden.
De IT afdeling heeft daarbij als taak pro-actief en creatief te blijven zoeken naar IT middelen, die deze veranderingen kunnen blijven ondersteunen. Om dit waar te kunnen maken, dient de IT expert "verankerd" te zijn met de bedrijfsprocessen. Gevoel voor en kennis van bedrijfsprocessen is daarbij essentieel, naast de potenties van systemen.
Voorwaar een aantrekkelijke uitdaging,.............toch ?
R.H.M.Göttgens
IT is inderdaad aan het veranderen en dus zal de IT afdeling in beweging dienen te komen. Blijven ze zitten, dan kan je straks thuis op de bank gaan zitten. Helemaal met jullie eens dus. Zelf interviewen we regelmatig CIO's en hebben we uiteraard klanten. Gebaseerd op onze ervaringen is het cruciaal dat IT exact snapt hoe de business in elkaar zit. We zien ook wel verschuiving in de IT teams. Steeds meer informatie architecten en -analysten bijvoorbeeld. Veel werk gaat naar de cloud dan wel sourcen ze uit.
Ander belangrijk onderdeel is dat de directie de waarde van IT snapt en dus ook de nieuwe aanstaande business modellen. Als dat er niet is, is het een verloren gevecht vrees ik. Overigens zijn wij nu aan het nadenken om voor directies high level roundtables te organiseren met top specialisten op verschillende vakgebieden.
MvG,
Alexander Ket
Ik denk dat er wel een kern van waarheid in je reactie zit.
IT als kostenpost beschouwen lijkt mij een onverstandige zaak. Kosten wil je tenslotte als bedrijf zijnde tot een minimum beperken. En dus, waar kan, elimineren. Tot zover ga ik ook nog mee, want met de huidige technologieën kan dat en voor een groot gedeelte gebeurt dat ook. Maar helemaal elimineren van IT kosten kan simpelweg niet in de huidige maatschappij.
Maar, we leven ook in een digitaal tijdperk, waarbij je complete afzetkanalen mist als je er als bedrijf niets mee doet. De wereld draait in een ongekend tempo door. Waar commerciële kansen en technologische vooruitgang en de combinatie / versterking van deze twee elkaar in een nog hoger tempo opvolgen. Je kunt als ‘lijn’ dan niet EN bovenop de commerciële kant zitten EN bepalen hoe dat op technologisch vlak ondersteund moet worden. Opheffen van de IT afdeling zou betekenen dat je als bedrijf niet meer de gewenste snelheid kunt hanteren en daarmee je bedrijfsstrategie niet of te laat kunt realiseren.
Je opmerking over verantwoordelijkheden is echter wel heel treffend. De verantwoordelijkheid over de vraag of IT ondersteunend is, als business-enabler kan / gaat dienen, moet in mijn beleving inderdaad ook altijd bij de lijn liggen. IT is tenslotte ondersteunend aan, dus daar moeten ook de eisen vandaan komen. Maar menig IT afdeling praat meteen met de lijn over de technische invulling van die eisen en staat onvoldoende stil bij wat de lijn nu echt nodig heeft. ‘U vraagt, wij draaien’. Daardoor ontstaat frictie en krijg je de situatie die nu veelvuldig voor komt: de IT afdeling snapt de business niet, de business ervaart de IT afdeling als blokkerend. En dus gaat de business voorbij de IT afdeling (wat makkelijk kan met de moderne cloud technieken) en denkt de IT afdeling te kunnen bepalen wat de business nodig heeft / moet hebben. Het wordt bijna een machtsstrijd waar niemand beter van wordt.
Het interview met Luc Verbist, CIO van de Persgroep, (http://www.managementsite.nl/41806/ict-internet/cio-ict-management-business.html) laat ook duidelijk zien hoe deze samenwerking moet fungeren, zodat IT daadwerkelijk een business-enabler wordt.
Bedankt voor je reactie. Laten we de gedachtenwisseling nog wat scherper maken, misschien wel met een pijnlijk randje;)
Je zegt zelf: "de IT afdeling snapt de business niet, de business ervaart de IT afdeling als blokkerend. En dus gaat de business voorbij de IT afdeling." Maar tegelijk zeg je: "Opheffen van de IT afdeling zou betekenen dat je als bedrijf niet meer de gewenste snelheid kunt hanteren en daarmee je bedrijfsstrategie niet of te laat kunt realiseren."
Voel je al waar het wringt? Het eerste citaat is de realiteit, het tweede refereert aan een droombeeld. Als we IT afdelingen puur als kostenpost beschouwen, dan sturen we daarop. Minimale kosten, efficiency verhogen, dus standaardiseren en schaalvergoting, zo min mogelijk wijziging, geen flexibiliteit.
Als je als onderneming toch mee wil gaan in het ongekende tempo waarin de wereld draait, dan is de IT afdeling wellicht niet de juiste partner en zou die afdeling zich ook niet zo voor moeten doen. Waarom hebben we geen vertrouwen in de lijn managers? Wie zitten er dichter op de markt? Wie ruiken de commerciele kansen? Wie kan beoordelen wat een te rechtvaardigen investering is, welke ROI haalbaar is? Wie kan aangeven welk proces beter zou lopen met ondersteuning van nieuwe technologie? Maar ook: wiens ballen moeten op het blok als commerciele kansen verkeerd ingeschat zijn, of een investering slecht onderbouwd, of de verkeerde tool geselecteerd is? Een goede manager moet in staat zijn zelf beslissingen te nemen aangaande IT ondersteuning voor zijn processen en consequenties van zijn keuzes af te stemmen met managers in andere functiegebieden. De lijn manager heeft zijn eigen budget, en als hij met hulp van nieuwe technologie meer waarde levert voor grofweg hetzelfde geld, dan noemen we dat investeren.
Bewezen oplossingen en technologie kunnen later overgedragen worden aan de IT afdeling, die vervolgens aan de kosten gaat schaven.
Nog even wat venijn voor de staart: als een hoofd-automatisering, of CIO zoals ze zich graag laten noemen, last heeft van 'sequel ingestion', dan zou het beter zijn als hij niet zoveel praat, of zijn vakliteratuur beter bijhoudt (ik weet het, ad hominem en waarschijnlijk komt hij hier niet langs om zich te verdedigen). De beste man laat zich er op voorstaan dat hij de kosten heeft terug gebracht van 52 naar 30 mio; blijkbaar is de IT afdeling toch een kostenpost.
Laten we dus stoppen met IT afdelingen vermommen als servicegerichte business-enablers, dat zijn ze niet, worden ze ook niet op aangestuurd. Bijkomende positief effect is dat we zichtbaar krijgen welke lijn managers goed functioneren als ze weer zelf moeten beslissen over en betalen voor de effectieve inzet van middelen, zonder dat ze zich kunnen verschuilen achter een "ja, maar IT ...."-excuus.