Zero emissie zones in Amsterdam: van uitstel komt geen afstel

De zero-emissiezone wordt 80% kleiner dan eerst de bedoeling was. Volgens de wethouder wordt de zone in 2028 alsnog uitgebreid tot aan de ring A10. Maar in het verkeersbesluit staat het jaar 2028 nergens genoemd, dat is mijn grootste zorg. Uitstel mag natuurlijk geen afstel worden. Moeten we nu over twee of drie jaar alle procedures opnieuw doorlopen? Dit betekent opnieuw onzekerheid voor de bedrijven. De wethouder moet echt meer vastleggen over de volgende stappen.

Als reden voor een kleinere zone wordt verwarring met de bebording genoemd. De vraag is of het niet beschikbaar zijn van een verkeersbord doorslaggevend is. Niet voor andere gemeenten zoals Rotterdam. Maar, dat is nu 'water under the bridge'. Het besluit is. genomen. Vind ik het jammer? Eigenlijk wel, maar er loopt geen bloed uit dit besluit. Ik snap ook dat bedrijven soms meer tijd nodig hebben. En de gemeente misschien zelf ook. Vanwege de overgangsregeling zouden de meeste bedrijven toch wel met dieselbusjes in de zone hebben gereden tot 2028.

De gemeente heeft naar de ruim 370 zienswijzen aanpassingen gedaan. Het bedrijfsleven is daar blij mee; grote productiebedrijven, Food Center Amsterdam en dergelijke vallen er nu buiten. En het bedrijfsleven is blij met de aanpassingen: TLN noemt het ‘duidelijkheid richting ondernemers’.

Wat wel nodig is, is monitoring en leren van de ervaringen. Ook zonder zero-emissie zones rijden we na 2035 vooral elektrisch. Echte ondernemers kiezen zelf voor een duurzame toekomst. Die hebben geen zero-emissiezone nodig. Veel bouwbedrijven, retailers en thuisbezorgers zijn al lang, en snel, onderweg naar zero-emissie. Die laten zich niet leiden door lokale maatregelen, die overigens maar over 8% van de afleveradressen gaan. Elektrisch rijden wordt de norm.

Uiteindelijk is er een zone gekomen in Amsterdam, dat is het belangrijkste. Nu het verkeersbesluit er ligt, is het belangrijk dat er aandacht komt voor ‘zero-impact’. Er is de afgelopen jaren met man en macht aan het terugdringen van uitstoot gewerkt, maar in de stad is het intussen alleen maar drukker geworden. Volgens een onderzoek van TNO voor de Topsector Logistiek nemen de logistieke kilometers in de stad tot 2035 nog eens met 19% toe. Tijd om te werken aan het verminderen van overlast en het verbeteren van verkeersveiligheid. Zero emissie was mooi. Zero-impact is beter.

Walther Ploos van Amstel.

Krijg toegang tot alle toepasbare kennis en gedeelde ervaringen met een Pro-abonnement

Upgrade nu voor €200,— 

Managementsite, kritisch, wars van hypes, interactief en altijd op zoek naar wat wél werkt.

Word een PRO