Welke EU-beleid komt eraan voor duurzame mobiliteit?

Vorige week presenteerde de minister van Infrastructuur en Waterstaat een actueel overzicht van de verwachte Europese wetgeving voor duurzame mobiliteit en de mate waarin deze in lijn is met het Hoofdlijnenakkoord. 

1. Opdrachtbrieven aan Eurocommissarissen

Voorzitter van de Europese Commissie, Ursula von der Leyen, heeft de Eurocommissarissen opdrachtbrieven gestuurd waarin zij prioritaire wetgevingsinitiatieven uiteenzet. Hieruit komen de volgende relevante voorstellen naar voren:

  • Europees klimaatdoel voor 2040: Het wettelijk vastleggen van een emissiereductie van netto 90% ten opzichte van 1990, onder verantwoordelijkheid van Eurocommissaris Hoekstra (Schone Groei en Klimaat). Het kabinet benadrukt hierbij het belang van aanvullend beleid ter versnelling van emissievrije voertuigen, inzet van hernieuwbare brandstoffen en de uitbreiding van laad- en tankinfrastructuur, terwijl mobiliteit betaalbaar moet blijven en een gelijk speelveld in Europa gewaarborgd dient te worden.
  • Clean Corporate Fleets (voorheen Greening Corporate Fleets): Eurocommissaris Tzitzikostas (Duurzaam Vervoer en Toerisme) heeft de opdracht gekregen om met een wetgevingsvoorstel te komen, maar een tijdspad is nog niet bevestigd.

2. Reeds aangekondigde Commissievoorstellen

Momenteel zijn er nog geen nieuwe Commissievoorstellen gepubliceerd met betrekking tot duurzame mobiliteit. Wel loopt nog de onderhandeling over de CountEmissionsEU-verordening. Daarnaast is de presentatie van de Clean Industrial Deal (CID) gepland op 26 februari 2025. Dit pakket richt zich op innovatie, decarbonisatie en het concurrentievermogen van de Europese industrie. De CID is relevant voor duurzame mobiliteit, omdat hierin mogelijk meer informatie wordt opgenomen over het aangekondigde EU Automotive Industrial Action Plan, dat uitdagingen binnen de Europese auto-industrie adresseert. Tevens wil de Commissievoorzitter een strategische dialoog met de auto-industrie opzetten.

Eurocommissaris Tzitzikostas werkt daarnaast aan een Sustainable Transport Investment Plan, waarvan meer informatie in 2025 wordt verwacht. Dit plan zal onder andere investeringen in laadinfrastructuur en verduurzaming van wegvervoer stimuleren.

3. Evaluaties van bestaande wetgeving

De Commissie evalueert de komende jaren diverse bestaande wetgevingen om te bepalen of herziening noodzakelijk is. Dit betekent echter niet dat herziening automatisch volgt. Voor duurzame mobiliteit zijn de volgende evaluaties relevant:

  • 2026: Evaluatie van de verordening inzake infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR).
  • 2026: Evaluatie van de CO₂-normen voor personen- en bestelauto’s (CO₂-LDV).
  • 2027: Evaluatie van de CO₂-normen voor zware bedrijfsvoertuigen (CO₂-HDV).

4. Werkprogramma van de Europese Commissie

Het werkprogramma van de Commissie, dat normaliter in oktober verschijnt, wordt vanwege de Europese verkiezingen en de benoeming van de nieuwe Commissie op 11 februari 2025 gepubliceerd. Dit document bevat een overzicht van geplande wetgevingsinitiatieven en beleidsmaatregelen, inclusief tijdspaden. Ook wordt hierin duidelijk welke reeds ingediende wetsvoorstellen de Commissie wil intrekken of herzien.

Veel regelgeving is dus nog in de maak en wordt in de loop van 2025 duidelijk(er).

Bron: Ministerie van IenW