Webwinkellogistiek in 2025: een balans tussen kosten, klant en klimaat

In 2025 staat de pakketbezorging onder druk door de strijd om lage prijzen, strengere milieueisen en veeleisende consumenten. Twinkle sprak met Walther Ploos van Amstel van de Hogeschool van Amsterdam en Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org.

Volgens Walther Ploos van Amstel is de sector een "race to the bottom" geworden, waarbij goedkoop bezorgen ten koste gaat van duurzaamheid en klanttevredenheid. Supermarkten zoals Jumbo en Albert Heijn proberen hun bezorgmodellen efficiënter en winstgevender te maken. Retourbeleid en uitgestelde leveringen worden ingezet om de logistieke druk te verlichten.

Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org wijst op de impact van nieuwe wetgeving, zoals de CSRD en eco-designrichtlijnen, die bedrijven verplichten duurzamer te werken en transparant te zijn over hun milieu-impact. Koplopers gebruiken duurzaamheid als concurrentievoordeel met initiatieven zoals CO₂-neutrale bezorging en circulaire businessmodellen.

De sector moet samenwerken en data delen om met behulp van AI duurzamer en efficiënter te opereren. Zero-emissiezones en schone voertuigen zijn belangrijke pijlers, terwijl vrachtfietsen en pakketkluizen een niche blijven. Ten Ham benadrukt dat bedrijven slimmer moeten ondernemen door in te spelen op wetgeving en veranderende consumentenverwachtingen. 

Ploos van Amstel hoopt vooral dat 2025 het jaar wordt waarin de race to the bottom stopt. ‘Webwinkels hebben steeds minder keuze uit pakketbezorgers die bovendien hun service steeds verder terugschroeven. Dat is slecht voor e-commerce. Zet de klant en de buurt centraal met duurzame, schone en efficiënte bezorgoplossingen’, voegt hij ten slotte nog toe.

Lees het hele artikel op Twinkle.

Lees ook: De thuisbezorging zit in een 'race to the bottom'