Met de somberheid van de lockdown in ons hoofd kijken we toch vooruit naar de logistieke agenda's van de toekomst. Wat zijn jouw goede voornemens voor 2022 en verder? Wat doen we voor de klant? Hoe gaan we 'full-on-electric'? En hoe innoveren we in 'stuff' en 'fluff'?
Koester de klant altijd
Je wint het nooit van de klant! Besef dat de klant onveranderd veranderlijk is. Wie had er een jaar geleden al durven denken over de impact van de flitsbezorgers? Ze zijn er en blijven er. En, ze zetten de nieuwe norm voor 2022. Sneller leveren is niet alleen in B2C de norm, maar ook in B2B waar de digitalisering van bestellen en betalen nu standaard is.
Verkoopkanalen lopen verder in elkaar over; blurring en omnichannel. Er komen steeds meer klantsegmenten met hun eigen logistieke wensen en eisen en een eigen logistieke aanpak om winstgevend te zijn.
De verdienstelijking van producten en het betalen voor gebruiken zetten door. Dit vraagt om een omkering van processen. Die moeten vanuit de klant, en op basis van de prestaties die hij of zij verwacht, worden ingericht. Swapfiets lukt dat niet, de huurscooters van Felyx wel. Winst maken in de abonnementeneconomie is een uitdaging.
Go electric!
Er is steeds meer zicht op een beschikbaar, betrouwbaar en betaalbaar aanbod van elektrische voertuigen in wegtransport; eerst in stadslogistiek, na 2030 ook voor wegtransport op lange afstanden. Bereid je voor op de invoering van elektrische voertuigen (en de laadinfrastructuur).
Dit kan betekenen dat strategische aanpassingen nodig zijn in het logistiek concept en de planning in magazijnen en transport. De chauffeur is een succesfactor bij de transitie naar elektrisch rijden.
Denk na over de toekomst van het distributienetwerk
Met infrastructurele veranderingen in Europa, beprijzen van wegtransport, de noodzaak om CO2 te verminderen en zero emissie stadslogistiek wordt de juiste vestigingsplaats steeds belangrijker. Ook om de klant steeds sneller te kunnen leveren.
Waar zitten jullie over 10 jaar? Waar komen de toekomstige synchromodale knooppunten en stadshubs in het TEN-T? Met schaarse logistieke ruimte krijgen die fysieke knooppunten ook een rol als dataknooppunten. En, met wie ga je ruimte delen?
Onderzoek het Physical Internet
Naast de ontwikkeling van schone vaar- en voertuigen is het van belang om meer logistieke efficiëntie te realiseren. De bestaande onbenutte logistieke capaciteiten kan beter worden benut en de stromen kunnen meer geconsolideerde worden door vervoerswijzen en andere logistieke middelen slimmer te gebruiken. Open en verbonden logistieke netwerken worden de standaard. Dat biedt het Physical Internet.
Physical Internet gaat uit van volledig verbonden en open netwerken van logistieke diensten waarin fysieke objecten worden verplaatst, opgeslagen, geleverd en gebruikt. Wat kan dit concept voor jouw supply chain strategie betekenen?
Ontwikkel talent
De huidige ‘logistieke’ concepten voldoen niet meer. Die zijn teveel op alleen kwantiteit en tijd gericht. Prijs (inkoop en verkoop), ketenrisico's en duuurzaamheid komen daarbij. Er is een andere kijk nodig op samenwerking in ketens, de inrichting van robuuste supply chains en de beheersing van wereldwijde goederenstromen.
De planner van de toekomst werkt met geavanceerde planning met open data, tactische scenarioplanning, cross chain control towers en cyber security. De planner is continu ‘connected’ met de buitenwereld. We hebben calculerende en communicerende planners nodig.
Daarnaast is de trend dat steeds meer operationele taken van de planner worden overgenomen door kunstmatige intelligentie (en Machine Learning). De planner gaat werken met technologieën zoals big data, 5G, 3D-printing, cloud en IoT. De planner moet dan wel weten hoe deze technologieën gebruikt worden.
Welke ondersteuning geef je de ervaren planners om hierin te werken en elke dag te leren beter te beslissen? Stel jezelf de vraag: hoe zorg je ervoor dat planners ook echt steeds betere tactische en operationele beslissingen gaan nemen? Het nieuwe plannen vraagt om het nieuwe leren.
Never stop asking
De wereld verandert voortdurend. De kennis van nu is morgen al verouderd? Als logistici moeten we ons elke dag weer afvragen wat de uitdagingen van morgen zijn; 'never stop asking'. Wat gebeurt er in de wereld en wat betekent dat voor ons? Waar is snel innovatie nodig om concurrerend te blijven?
Wie bespreekt deze thema's regelmatig met zijn managementteam of jonge professionals? Dat kunnen leerzame gesprekken zijn die tot echte innovatie leiden. Maak er een vast agendapunt van (of een leuke eindemiddagsessie met veel pizza's).
Denk ook eens na over een volgende stap met een goede (vervolg)opleiding zoals de deeltijd Executive Master of Operations and Supply Chain Management (MOS) van TIAS.
Wat zijn jouw goede voornemens voor 2022?
Walther Ploos van Amstel.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro