Ondernemers die hebben gekozen voor elektrische bedrijfsvoertuigen dreigen tegen een tegenvaller aan te lopen. Zonder ingrijpen vanuit Brussel zullen zij in de toekomst een vrachtwagenrijbewijs nodig hebben om met een aanhanger van enige omvang te mogen rijden.
Hoveniers, bouwers, marktkoopleiden en installateurs
Veel ondernemers zoals hoveniers, marktkooplieden, bouwers en installateurs rijden met zo’n BE-rijbewijs, omdat ze een zware aanhanger met dito lading meenemen voor hun klussen. Maar als zij willen verduurzamen en overstappen op een zware elektrische bestelauto, moeten ze ineens een vrachtrijbewijs halen voor exact dezelfde werkzaamheden. De overheid maakt verduurzamen voor deze ondernemers dus moeilijker en duurder en dat is volstrekt onlogisch zegt Rogier Kuin, directeur Public Affairs bij Bovag in de Telegraaf. Ook RAI Vereniging is niet blij met de onduidelijkheid.
Sinds vorige maand ligt er een convenant waarin de branche en het ministerie van IenW hebben afgesproken dat je met een gewoon rijbewijs voortaan een busje tot maximaal 4250 kilo mag besturen. Rijden met een aanhanger kon echter niet worden opgenomen, omdat Nederland vooruitblikt op de vierde Europese rijbewijsrichtlijn, waar momenteel binnen de Europese Unie over wordt gedebatteerd.
Aarzeling bij ministerie
De Nederlandse overheid verzet zich tegen een Europese uitzondering, aldus de Bovag. Het Europees Parlement streeft naar een nieuwe richtlijn voor elektrische bedrijfswagens met aanhangers, maar Nederland wijst dit af vanwege zorgen over verkeersveiligheid.
Het ministerie van IenW stelt dat de verkeersveiligheid in het geding kan komen als mensen zonder de juiste ervaring in loodzware combinaties gaan rijden. Er is nog voldoende zicht op de gevolgen voor de verkeersveiligheid. Als uit onderzoek of oordelen van experts blijkt dat de hogere massa geen probleem is, dan is de minister voor het toelaten van een aanhanger.
Is een apart rijbewijs nodig?
Vrachtwagens en bestelauto’s waren in 2023 betrokken bij 13% van de dodelijke ongevallen. ze zijn relatief niet onveiliger dan personenauto's. Bestelautorijders rijden wel bovengemiddeld veel schades. De EU streeft overigens naar ‘vision zero’; nul slachtoffers. Botsingen met bestelbusjes eisen de meeste levens op vijftigkilometerwegen, binnen de bebouwde kom dus, terwijl over de hele linie de meeste verkeersdoden op tachtigkilometerwegen vallen. Dat is een teken, aldus VVN, dat het niet per se de bestelauto’s zelf zijn die gevaarlijk zijn, maar de mensen achter het stuur.
Is een rijbewijs genoeg? De chauffeur is het visitekaartje van het bedrijf. Dan zijn goede sociale vaardigheden en zelfstandigheid ook vereisten. Je bent te gast in mijn stad. Een rijbewijs is slechts een eenmalige toets. Er zijn echter ook andere maatregelen om te zorgen voor meer verkeersveiligheid. De werkgever speelt hierbij een belangrijke rol. Onderzoek van Verizon Connect liet echter zien dat 96% van de bestelautochauffeurs niet door de werkgever wordt aangesproken op het rijgedrag.
Het is van cruciaal belang dat bestuurders van bestelauto’s niet afgeleid worden en MONO rijden. Bedrijven kunnen trainingen aanbieden aan bestuurders hoe ze het beste ongestoord onderweg kunnen gaan. Dit kan medewerkers helpen om beter om te gaan met de druk van snelle leveringen, op tijd bij de klant zijn en veiliger rijgedrag te vertonen. Een mooi voorbeeld is Picnic dat succesvol het rijgedrag van de runners volgt.
De discussie wordt ongetwijfeld vervolgd!
Walther Ploos van Amstel.
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>