Een aantal stakeholders hebben een kaderovereenkomst over duurzame stadslogistiek in Vlaanderen ondertekend. Deze overeenkomst moet de volgende Vlaamse regering in staat stellen om uniforme, consistente en duidelijke regelgeving in te voeren voor emissievrije zones in alle Vlaamse steden. Steden in Vlaanderen kunnen overigens straks zelf beslissen of ze een zone in hun stad willen, een landelijke verplichting is van tafel. Naar verwachting worden de eerste zones in 2027 ingevoerd.
Een voorbereidende studie benadrukte de voorwaarden voor de invoering van emissievrije zones, zoals de noodzaak van oplaadinfrastructuur, nieuwe logistieke faciliteiten zoals stedelijke distributiecentra, en stimulansen voor elektrische voertuigen en bakfietsen.
De raamovereenkomst omvat:
- Lichte bedrijfsvoertuigen (N1) met een Euro 6-verbrandingsmotor mogen vanaf 2033 de Vlaamse steden niet meer binnen. Voor nieuwe voertuigen geldt de deadline 2027.
- Euro 6 vrachtwagens (N2 en N3) mogen vanaf 2035 de Vlaamse steden niet meer binnen. Voor nieuwe voertuigen geldt de deadline 2029.
- Voertuigen ouder dan 15 jaar worden geweerd uit stadscentra.
- De toegang tot stadscentra zal waarschijnlijk gecontroleerd worden door intelligente camera’s met nummerplaatherkenning.
- De volgende Vlaamse regering zal de nodige begeleidende maatregelen moeten voorstellen voor de invoering van zero-emissiezones.
- Vlaamse steden mogen zelf beslissen of en wanneer ze een zero-emissiezone invoeren, met de eerste zones die tegen 2027 kunnen worden gerealiseerd.
Bron: Transport Media
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO