Steeds meer verladers, als de opdrachtgever van transportbedrijven, willen elektrische vervoeren om hun CO2-uitstoot te verminderen. Als transportinkoper moet je dana veel meer weten over de opbouw van de kosten van elektrisch vervoer en de investeringen die ermee gepaard gaan. Een elektrische vrachtwagen kost 2,5 keer meer dan een diesel. Mogen de tarieven van jouw transporteur dan ook 2,5 keer zo hoog zijn? Heb je als inkoper de kennis in huis om samen met de transporteurs duurzaam transport tot een succes te maken?
Eind vorig jaar was ik bij een congres over duurzaam, emissieloos, bio based, circulair en industrieel bouwen. Aannemers in de bouw kiezen voor elektrisch transport omdat ze daarmee betere scoren bij de aanbesteding op basis van duurzaamheid. Tijdens het congres zei een van de aannemers nu 2,5 keer hogere tarieven te betalen voor transport, vanwege de 2,5 keer hogere kosten van een elektrische vrachtwagen. Dit leidde tot een boeiende discussie over de opbouw van de transportkosten, de tarieven, marktwerking en de toekomst van het inkopen van transport.
Inkoper moet inzicht hebben in kosten transporteur
Hoewel vraag en aanbod de transporttarieven bepalen in onze 'vrije markt', is het als inkoper van transport verstandig om meer inzicht te krijgen in de kostenstructuur van de transporteur (de Total Cost of Ownership) en in de investeringen die een transporteur moet doen in elektrische voertuigen en laadinfrastructuur. Ook de voordelen voor de transporteur, zoals HBE-eenheden, subsidies en dergelijke, moeten worden meegewogen. Op deze manier wordt duidelijk dat de kosten tussen diesel en elektrisch niet zo ver uit elkaar liggen, zeker geen factor 2,5.
Het begrip van de opbouw van kosten is essentieel om samen met de transporteur te overleggen over de implementatie van elektrische voertuigen; hoe meer, hoe efficiënter, hoe beter. Daarnaast kunnen beide partijen samen nadenken over de inzet van alternatieve modaliteiten (zoals watertransport), regionale hubs, optimale laadlocaties en het bundelen van vrachten met andere verladers. Soms is het noodzakelijk om afscheid te nemen van een vertrouwde transporteur, aangezien niet iedereen de energietransitie zal overleven.
Van standaard inkopen naar samenwerken
Bij diesel vrachtwagens hoefde de inkoper alleen maar de transporteurs tegen elkaar uit te spelen. Maar de inkoop van elektrische transport is alles behalve een straight rebuy of zelfs een modified rebuy. Dit is een new task voor de inkoper en het inkoopteam. Heb je daarvoor de kennis in huis? Bij elektrisch wegtransport is er een totaal ander, en ongelijk, speelveld. Alleen samen kom je eruit! Ik zie kansen voor een cursus inkoop van zero emissie transport voor verladers (of liever nog samenwerking bij duurzaam transport) bij evofenedex is samenwerking met TLN. En waar blijft de NEA-index voor elektrisch vervoer?
Walther Ploos van Amstel.
Ps.... overigens biedt TLN al een opleiding voor transportondernemers die verder willen met elektrische vrachtwagens. Een aanrader!
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro