Tijdens de kerstweek hebben we de kledingkasten eindelijk weer eens opgeruimd. Alles wat niet meer past gaat eruit. Maar liefst 6 volle vuilniszaken. Klaar voor hergebruik. Samen op weg naar een van drie textielcontainers in de buurt.
Helaas waren alle textielcontainers vol. Maar, ze zijn ook onhandig als ze het wel zouden doen. Ik kan er zelf amper bij. De vulopening kan een kledingstuk per keer aan. Zonder auto sta je dan met die volle vuilniszaken met geen enkel inzamelpunt op loopafstand. Nergens is er een plek voor onze oude kleding in de recycleherberg. Ik mis de Zak van Max. De jaarlijkse ophaalronde voor het goede doel.
Later op de dag met volle tassen blikjes naar de winkel. Weer doet de statiegeldautomaat van de Jumbo het niet. Dan maar weer in de afvalbak. Onderweg zie ik her en der achter gelaten koelkasten en matrassen op de stoep. In plaats van meer te recyclen of te hergebruiken lijken consumenten de circulaire duurzaamheidsambities niets uit te maken. Als 'urban mining' niet op gang komt, dan wordt het niks het niets met die ambities.
Recycling: it’s not easy being green? Misschien moeten de inzamelaars en verwerkers eens goed nadenken over slimme en gemakkelijke concepten (en beloningen en regeltjes) die verschillende groepen consumenten stimuleren om meer te recyclen of te hergebruiken. Wat is de 'customer journey' van de consument bij oude producten? Welke stakeholders zijn erbij betrokken? Wat is de rol van overheden? Hoe kunnen we er in de keten samen meer aan verdienen?
Een inspirerend voorbeeld is de E-waste Race. Dat is een wedstrijd tussen scholen in een regio om zoveel mogelijk elektronisch afval bij mensen uit de buurt op te halen. Buurtbewoners kunnen hun afgedankte elektronische producenten aanmelden op deze website. Scholieren en buurtbewoners maken dan een afspraak om het afval thuis op te laten halen. De school scoort hier punten mee en kan een schoolreis winnen. De E-waste race maakt het inzamelen van elektronisch afval leuk, leerzaam en gemakkelijk. Misschien ook iets voor onze oude kleding?
Walther Ploos van Amstel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO