Succesvol elektrisch rijden begint met inzicht in de beschikbare stroomcapaciteit

Voor de Topsector Logistiek heeft Panteia de grootste uitdagingen in kaart gebracht die komen kijken bij de overstap van diesel naar batterij-elektrische voertuigen. Panteia keek hierbij op kleine(re) bedrijven, die via de gebruikelijke kanalen mogelijk minder goed worden bereikt.

Panteia heeft maatwerkadviezen opgesteld voor vijf deelnemende verhuisbedrijven. De uitkomsten hiervan hebben geleid tot een stappenplan, waarmee het transitieproces voor bedrijven inzichtelijker wordt. Opvallend is dat bedrijven vaak beginnen met de tweede stap van het plan: het definiëren van het gewenste elektrische wagenpark. Daarbij wordt de essentiële eerste stap overgeslagen, namelijk het bepalen van de beschikbare stroomcapaciteit voor het opladen van voertuigen.

Voor een succesvolle transitie zijn ten minste twee kennisgebieden voor ondernemers cruciaal: kostencalculatie en elektrotechniek. Waar bedrijven over het algemeen voldoende kennis hebben van kostencalculatie, liggen de uitdagingen vooral bij elektrotechniek. Deze kennis ontbreekt vaak, omdat het in de dieselwereld niet nodig was.

Daarnaast is de beschikbare algemene informatie over elektrificering van vrachtwagenparken nog niet voldoende afgestemd op deze doelgroep. Dit maakt het lastig om vragen te beantwoorden zoals: Wat is de optimale batterijcapaciteit voor onze vrachtwagens (in kWh)? En hoeveel vermogen (in kW) moeten onze laadpalen hebben en sluit dit aan bij de huidige stroomaansluiting van ons bedrijf (in kW) op het openbare net?”

Voor het aflopen van het stappenplan, is een combinatie van expertises nodig:

  • Het hebben van gedegen kennis van de operationele uitdagingen waarmee de kleine logistieke bedrijven bij de energietransitie worden geconfronteerd.
  • Het uitvoeren van kostendoorrekeningen (bijvoorbeeld met de TCO-Vracht kostenmodule) waarmee inzicht wordt opgebouwd over het 'TCO-gat' tussen een diesel- en een elektrisch vrachtvoertuig
  • Het uitvoeren van capaciteitsberekeningen (bijvoorbeeld met de TCO-Vracht laadpleinmodule) waarmee een schets gemaakt kan worden van de lay-out en de kosten van het oplaadplein dat nodig is om het beoogde elektrische wagenpark van voldoende elektriciteit te voorzien.

De maatwerkadviezen zijn goed ontvangen door de betrokken verhuisbedrijven. Jan de Wit van Fa. P.M. de Wit en zonen zegt: “Ik kan het maatwerkadvies goed gebruiken en het helpt mij in het bepalen wat voor laadpalen ik nodig heb en welke aandachtspunten ik mee moet nemen in de gesprekken met leveranciers.” 

Een werkgroep binnen de Topsector Logistiek gaat het stappenplan verder aanscherpen. Daarnaast denkt de Topsector Logistiek na over hoe de doelgroep, de kleine logistieke dienstverlener, beter bereikt kan worden. Een startpunt is de website op WegNaarZes of een contact met een regionale logistiek makelaar (die kun je benaderen via de gemeente).

 

Stappenplan elektrificering vloot