Safety Deal in transport komt nu van de grond

De Safety Deal ‘Vertrouwen op Veiligheid’ is een initiatief van diverse vervoerders en bevat bindende afspraken van ketenpartijen (opdrachtgever, vervoerders en chauffeurs) in de winkeldistributie. De met elkaar gemaakte afspraken gaan over strikte naleving rij en rusttijden en andere wet en regelgeving.

De afspraken in de Safety Deal zelf gaan daarnaast over routeplanning, bereikbaarheid van winkels, goed opgeleid personeel, goed onderhouden wagenpark, veiligheidscampagnes en ook bijvoorbeeld een goede voorbereiding door de chauffeur op de distributierit. De bedrijven werken hierdoor aan een cultuur van vertrouwen en voortdurende procesverbetering op veiligheid.

Deze afspraken zijn duidelijk vastgelegd en ondertekend. Binnen de keten spreken wij elkaar nu aan op deze gemaakte bindende afspraken. Er is ook een “onafhankelijk meldpunt” ingericht voor die situaties als er door een van de partijen geen gehoor wordt gegeven aan de gemaakte afspraken.

Ruim zes maanden na de start van het initiatief wint de deal snel aan terrein in de sector. Grote logistieke dienstverleners en verladers haken aan of zijn geïnteresseerd. Na Kruidvat hebben Albert Heijn, Jumbo en Sligro interesse getoond in de deal. Melis en ddstrucking zullen snel aanhaken. Nedcargo en vleesproducent Vion starten binnenkort met ‘Vertrouwen op Veiligheid.’ Iedere verlader en dienstverlener is welkom. Om te zorgen dat de deal niet ten onder gaat aan haar eigen succes, tuigen de deelnemende partijen een projectorganisatie op die het proces bewaakt. Kranenbroek: “Dat concurrenten van elkaar meedoen is prima, want op veiligheid concurreer je niet.”

De initiatiefnemers van de Safety Deal zijn; Cornelissen, St. van den Brink en Peter Appel Transport samen met opdrachtgever A.S. Watson (Kruidvat). TVM heeft als verzekeraar geadviseerd. Dit veiligheidsproject wordt begeleid door logistiek adviesbureau Bricklog uit Apeldoorn.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=65&v=J6kqJIP-DPI

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO