RAI wil spoedige invoering van zero-emissiezones

RAI Vereniging is voorstander van een spoedige invoering van de zero-emissiezones (ZE zone) voor de logistiek in steden. De voertuigindustrie kan de zero-emissievoertuigen leveren die nodig zijn om de ZE zones te realiseren. Keuringscapaciteit bij de RDW, de laadinfrastructuur en Europese regelgeving voor vrijstelling rijbewijs C zijn aandachtspunten.

RAI constateert overigens dat de afspraken van de uitvoeringsagenda stadslogistiek uit november 2020 volgens de huidige tekst aflopen na 1 januari 2025. Dat laat gemeenten vrij vanaf 2 januari 2025 af te stappen van de geharmoniseerde afspraken of de ZE zone zelfs volledig in te trekken. Dit zorgt mogelijk voor onzekerheid bij ondernemers.

Laad- en tankinfrastructuur en netcapaciteit

Nederland haalt de doelstelling uit het Klimaatakkoord voor het plaatsen van voldoende laad- en tankpunten voor zero-emissievoertuigen. Maar er is extra zorg geboden, want RAI Vereniging en ACEA verwachten dat Nederland als land met relatief veel infrastructuur een groter aandeel van de productie van elektrische voertuigen zal krijgen van fabrikanten. De sector heeft daarom meer laadinfrastructuur nodig dan veelal aangenomen wordt in de huidige overheidsscenario’s, stelt de RAI Vereniging.

Rijbewijskwestie

Om de keuzevrijheid voor elektrische rijden in de ZE zones te vergroten voor ondernemers wil RAI Vereniging dat de Nederlandse overheid zich in Europa maximaal inzet om vrijstelling voor de aanhangwagen en personenvervoer mogelijk te maken. En vervolgens deze vrijstelling zo snel mogelijk omzet in Nederlandse wetgeving.

Piek van orders vraagt om zekerheid keuringscapaciteit RDW

De druk op de productiecapaciteit van carrosseriebouwbedrijven neemt dit jaar stevig toe door de invoering van de ZE zones en het afschaffen van de vrijstelling bpm op bestelwagens met dieselmotor per 1 januari 2025, stelt RAI Vereniging. Veel ondernemers bestellen nog voor afschaffing bpm een bestelwagen die veelal naar wensen van de klant opgebouwd moet worden door carrosseriebouwers. Het beleid staat toe dat zij daarmee de ZE-zones nog in mogen zolang het voertuig voor de ingangsdatum van 1-1-2025 op kenteken is gezet bij de RDW.

De carrosseriebouwers werken hard om deze voertuigen op tijd klaar te hebben. Ook de RDW werkt hard om voldoende keuringscapaciteit vrij te maken om de voertuigen te keuren. Wij willen vragen om de zekerheid vanuit de overheid dat als voertuigen op tijd klaar zijn bij de carrosseriebouwers, maar wegens gebrek aan capaciteit bij de RDW niet op tijd gekeurd kunnen worden, deze voertuigen nog wel de ZE zones in mogen.

Tweede kamer praat verder op 19 juni

Op 15 mei zou de Tweede Kamer in een rondetafelgesprek praten over zero emissie zones. Deelnemers zijn VNG, BOVAG, RAI Vereniging, Natuur en MilieuTransport en Logistiek Nederland TLN, Stichting ONL voor ondernemers, MKB NederlandCentrale vereniging ambulante handel, Kappa Koeriers en Ondernemersvereniging Citycentrum Zwolle. [deze is uitgesteld]

Op 19 juni praat de Tweede Kamer alsnog met belangenorganisaties over de zero emissie zones.

 

Lees ook hoe BOVAG en VNG reageren.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO