Logistiek vastgoed met goede laadinfrastructuur is meer waard

De bereidheid van huurders om extra te betalen voor logistiek vastgoed met laadfaciliteiten is momenteel beperkt omdat er nog weinig elektrische bedrijfsvoertuigen zijn. Naar verwachting zal dit na 2030 veranderen, wanneer de transitie naar elektrisch vervoer versnelt en de vraag naar laadopties bij logistiek vastgoed toeneemt. ING bracht het in kaart.

Hogere huren

Logistiek vastgoed met laadopties zal dan meer waard worden. Bedrijven met een elektrisch wagenpark zullen bereid zijn een hogere huur te betalen omdat ze kosten besparen door op eigen terrein te laden en zo operationele risico's verminderen.

Verhuurders die via slimme oplossingen (bijvoorbeeld door zelf stroom op te wekken, batterijen in te zetten om energie op te slaan en slim te laden) een lagere prijs per kWh aan kunnen bieden voor het laden, kunnen de meerwaarde van hun logistieke terreinen verhogen. Nu zijn transporteurs gemiddeld namelijk rond de 20% van hun totale kosten kwijt aan brandkosten. Door bij de keuze voor logistieke locaties ook de prijs per kWh mee te wegen, kunnen transporteurs proberen de laadkosten te verminderen en zo hun marktpositie te versterken. Dit zal zich vertalen in een relatief grotere meerwaarde voor locaties met een lagere prijs per kWh.

Renz Bassant, DHL Ecommerce: "Met de overgang naar elektrisch vervoer neemt het belang van logistiek vastgoed voor de bedrijfsvoering toe. Het opladen van bedrijfsvoertuigen komt boven op de bestaande functies van het pand en het omliggende terrein. Het blijft essentieel om efficiënte processen te faciliteren, maar daarnaast wordt het steeds belangrijker om voldoende stroomcapaciteit en laadpunten op logistieke terreinen beschikbaar te hebben".

Omdat het aandeel elektrische bedrijfsvoertuigen nu nog beperkt is, houden de prijzen van logistiek vastgoed nu nog geen rekening met de mogelijkheden om laadopties aan te bieden. Dit zal na 2030 veranderen, wanneer de transitie naar elektrische bedrijfswagens zal versnellen.

Wat bepaalt de meerwaarde?

Verhuurders kunnen profiteren van deze ontwikkeling door te investeren in laadinfrastructuur. De winstgevendheid van laadopties hangt af van verschillende factoren:

  • Beschikbare stroomcapaciteit: Netcongestie kan een uitdaging vormen, waardoor locaties met een grotere stroomcapaciteit in het voordeel zijn.
  • Beschikbare ruimte: Ruimte voor laadpalen, parkeerplekken, stroomopwekking en batterijopslag is essentieel.
  • Bezettingsgraad: Een hogere bezettingsgraad van laadpalen verlaagt de prijs per kWh en verhoogt het rendement.

Verhuurders kunnen verschillende verdienmodellen hanteren door zelf te investeren in en beheren van laadinfrastructuur of door amenwerken met Charge Points Operators (CPO’s) en aanbieders van energieoplossingen. Inzicht in de toekomstige laadbehoefte is cruciaal voor verhuurders om te bepalen welke investeringen rendabel zijn.

Actieve rol voor verhuurders

Pionierende huurders die hun wagenpark elektrificeren, investeren momenteel vaak zelf in laadinfrastructuur. Naarmate de vraag naar laadopties toeneemt, zullen juist verhuurders een actievere rol moeten spelen.

Ali Nassiri, URBZ Capital zegt: "Het kunnen aanbieden van laadinfrastructuur bij logistiek vastgoed vraagt in essentie om het vinden van oplossingen voor de schaarste aan energie en grond. Verhuurders die als een van de eerste kunnen voorzien in de benodigde stroomcapaciteit, ruimte voor laadplekken en slimme energiesystemen voor het laden van elektrische bedrijfsvoertuigen, zullen het snelst kunnen inspelen op de groeiende laadvraag".

Bron: ING