Kleinschalige innovatie in stadslogistiek

Duurzame innovaties lijken vooral te komen van vele kleine locale spelers: Hubbel, MyPup, Cargoroo, Cycloon, CityHub, Oscar Circulair, Rederij Kees, TringTring en vele anderen. Bedrijven met een lokale focus. Ik kan de lijst moeiteloos uitbreiden naar 100 inspirerende start-up’s en scale-up’s. 

Ze willen een lokaal alternatief bieden naast de grote logistieke platforms. Ze kiezen bewust voor een sociaal rechtvaardige, ecologisch duurzame en economisch vitale samenleving. Maar, hoe overleven die jonge innovatieve spelers het tegenover de massieve mastodonten in de markt? Parcls, Local Heroes en Foodlogica gooiden de handdoek in de ring.

Stadslogistiek vraagt om klantgerichte, duurzame innovaties. Die innovaties zie ik juist bij veel van de kleine spelers. Met elkaar bieden ze een bruisend ecosysteem waarin nieuwe technologie, diensten en bedrijfsmodellen. Toch lukt het vaak niet om te overleven. Ga met elkaar in gesprek over of er wel een echt probleem is dat je wilt oplossen. Of de oplossing in de praktijk ook echt werkt. En wie er bereid is voor te betalen.

Opschaling en rendement vergen samenwerking bij de marktbenadering, het delen van systemen en faciliteiten, samenwerken in onderzoek en niet in de laatste plaats samen investeren. Opschaling is een beetje een oude-economie term. Groter is niet altijd beter. Misschien moeten we meer denken in termen van 'twin-scaling'. Opschalen door het zaadje ergens anders te laten groeien. Samen stampen we harder. Misschien moeten we daarover maar eens in gesprek met de Topsector Logistiek. 

Walther Ploos van Amstel.

Krijg toegang tot alle toepasbare kennis en gedeelde ervaringen met een Pro-abonnement

Upgrade nu voor €200,— 

Managementsite, kritisch, wars van hypes, interactief en altijd op zoek naar wat wél werkt.

Word een PRO