In de aanloop naar de Nationale Voorraaddag organiseerde kennisplatform IMCC een webinar over de drie fasen van ketensamenwerking. Supply chain expert Walther Ploos van Amstel en Jan Kraaijeveld van Slimstock gaven tips voor bedrijven die samen met leveranciers de voorraad willen optimaliseren.
Centraal in het webinar stond het productlevenscyclus-model met daarin de verschillende levensfasen die ieder product doorloopt. “Het is één van de allerbelangrijkste modellen waar mensen in de marketing en sales mee werken, en dat moeten we ook in de logistiek bij voorraadbeheer gaan doen”, vertelt Ploos van Amstel.
Drie fasen
Globaal onderscheiden Ploos van Amstel en Kraaijeveld drie fasen: de beginfase, de volwassenheidsfase en de eindfase. In iedere fase is het doel en de manier van ketensamenwerking volgens hen wezenlijk anders. Ook vraagt iedere fase om een ander type supply chain planner, met andere kennis en vaardigheden. Ploos van Amstel geeft voorbeelden over toonaangevende bedrijven als Nike en Coolblue waar ieder fase zijn eigen planners kent.
Fase 1: marge, marge en nog eens marge
Tijdens een productintroductie draait alles om marge, marge en nog eens marge. In deze fase is het meest geld te verdienen en zijn de logistieke kosten irrelevant. Als een artikel succesvol is moeten supply chain planners samen met toeleveranciers zorgen dat de artikelen in de juiste kanalen maximaal beschikbaar zijn. Tegelijkertijd moeten ze nauwgezet monitoren of een artikel wel of niet aanslaat en zodanig direct bijsturen.
Fase 2: focus op cost-to-serve
In de tweede fase, als een product een stabiel verkooppatroon begint te vertonen, moet de samenwerking met toeleveranciers volgens de experts vooral gericht zijn op de ‘cost-to-serve’ en de juiste balans houden tussen servicegraad en kosten. “Kijk samen met je leveranciers of je bijvoorbeeld wel de optimale verpakkingseenheden hanteert. Ook een concept als Vendor Managed Inventory kun je in deze fase overwegen.”
Fase 3: cash is king
Wat bij de laatste fase vooral belangrijk is, benadrukt Ploos van Amstel, is dat een planner of een systeem op tijd de fase overgang herkent. “De meeste incourantie ontstaat doordat planners te laat signaleren dat de neergang is ingezet en hier dus te laat op reageren.”
Het doel in deze fase is om met de resterende voorraad nog zoveel mogelijk cash te genereren. “In deze fase moet je eigenlijk een paar kampioenen hebben die niks anders doen dan kijken waar voor dit product nog zoveel mogelijk geld kunnen krijgen. Dat kan zijn in het buitenland, in de outlet of waar dan ook. En ga ook met je leverancier in gesprek want wellicht dat hij nog wel ideëen heeft over markten waar jouw product nog wel loopt. Misschien wil hij het wel terug hebben. Dus ook in deze fase is ketensamenwerking absoluut de moeite waard.”
Een link om het webinar terug te kijken kan worden gevraagd bij het IMCC.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro