Het adagium ‘Keep It Simple, Stupid’ (KISS) heeft in logistiek meer kapot gemaakt dan ons lief is. Veel innovatie is in de kiem gesmoord. Meedenken door de oude garde in plaats van afbranden is noodzakelijk. Walther Ploos van Amstel schrijft erover op Logistiek.nl.
Oude garde moet meedenken met jonge talenten
Ketenpartners moeten samenwerken om hun schaarse capaciteit veel beter, duurzamer en winstgevender te benutten. Dat stelde Bart Banning van ABN Amro op Logistiek.nl. Dat kan alleen door te investeren in slimmere logistieke oplossingen en in te zetten op innovatie. Onze studenten uit het HBO en WO mogen die slimme innovatieve oplossingen naar het bedrijfsleven brengen, maar lopen vaak vast op een muur van onbegrip.
Slimme oplossingen
Aan het einde van het jaar komen de afstudeerscripties. Dan krijg ik als meelezer of beoordelaar vaak de opmerking uit de praktijk dat we pragmatisch moet denken. Ik heb het even opgezocht. Vandale zegt dat het dan gaat om: gericht op feiten, inspelend op de praktijk en zakelijk toepasbaar. Pragmatisch is dus niet synoniem met eenvoudig.
Onze studenten buigen zich over complexe logistieke vragen en bedenken daarvoor de meest slimme oplossingen. Hoe lossen we de problemen met stadslogistiek echt op? Hoe houden de Benelux als mainport duurzaam bereikbaar? Wat moet die leverancier van koffiemachines regelen om nog vaker in een keer een storing te kunnen verhelpen? Wat gaat digitalisering betekenen voor de transporteur? Waardevolle vraagstukken, waarvoor de studenten perfect passende logistieke maatpakken maken.
KISS
Was 10, 20 jaar geleden nog het logistieke mantra ‘Keep It Simple, Stupid’ (KISS). Vandaag weet elke student dat de huidige uitdagingen niet meer kunnen worden opgelost met simpele, one-size-fits-all en copy-paste, oplossingen. Dat is alleen maar symptoombestrijding. Lijkt in de praktijk even te werken, de placebo-werking, maar structureel biedt het geen enkel uitzicht. Het KISS-mantra is er voor mensen die het zelf niet (willen) begrijpen… en vaak ook niet meer de moeite nemen om het te willen leren. Wel stellen ze op de logistieke fora steevast dat de kloof tussen praktijk en wetenschap zo groot is geworden en de geleerden niet vaak genoeg een dagje kunnen meelopen in het magazijn. Wanneer gaan zij eens een dagje meelopen bij Booking.com, Uber of Amazon?
Succesvolle innovaties
Geen nieuws is dat de meest succesvolle bedrijven de early adopters zijn die technologie invoeren om hun supply chain te verbeteren. De Gartner Supply Chain top 25 is aansprekend. Wie de moeite neemt om even terug in de tijd te kijken, ziet dat de grote, en succesvolle, ketenlogistieke innovaties als de zeecontainer, de pallet, de barcode, EDI, RFID, boordcomputers, scanning, rit- en routeplanning en dergelijke allemaal het resultaat waren van samenwerking tussen de praktijk die een vraag had, commerciële aanbieders, onderzoekende wetenschappers en steeds vaker ook de overheid.
Belangrijkste thema’s logistieke sector
De nieuwe innovaties staan te trappelen voor de deur van de logistieke sector. Logistiek.nl kwam met een mooi lijstje van de belangrijkste vijf thema’s: mobiele communicaties met steeds wisselende app-jes, control towers die echt vooruit kijken, robotisering en automatisering, machine learning en onbemande voertuigen op de weg. Ik durf daar blockchain aan toe te voegen. Wie heeft deze onderwerpen nog gehad tijdens zijn opleiding? Ik kwam niet verder dan Algol en Cobol op de Universiteit. Voor de jongeren onder ons; dat zijn programmeertalen.
De menselijke maat
Echte innovaties zijn de ene keer groots en meeslepend, en andere keer klein en op hun vierkante centimeter verschrikkelijk relevant. Soms komen ze ineens, soms is er tientallen jaren aan gesleuteld. Vaak komen ze uit een hele andere sector disruptief bij ons binnen. Ik houd van alle innovaties evenveel. Wat al die innovaties gemeen hebben is dat hele knappe knoppen die innovaties in teams hebben bedacht en dat die knappe koppen in die teams geweldig hebben nagedacht over de ‘human factor’; ze snappen de menselijke maat.
Waardevolle kennis
Het adagium KISS heeft in logistiek meer kapot gemaakt dan ons lief is. Veel innovatie is in de kiem gesmoord. Logistieke uitdagingen vragen vandaag om oplossingen die we ons niet altijd meteen kunnen voorstellen. Ons jonge logistiek talent komt binnen met veel waardevolle kennis. Kennis die is gebaseerd op feiten, dankzij goed onderzoek, inspeelt op de praktijk en zakelijk een goed fundament heeft met een solide business case. Dat is dus verduveld pragmatisch. Ons talent kan alleen verder groeien als de oudere garde, met hun schat aan ervaring, met hun mee gaat denken. We moeten van KISS naar ‘never stop asking’; niemand is ooit te oud om te leren.
Walther Ploos van Amstel
Lector City logistiek Hogeschool van Amsterdam
Bron: Logistiek.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO