Invoering van zero-emissiezones zal markten doen veranderen

Invoering van zero-emissiezones zal markten doen veranderen. Wie als marktkoopman niet zo snel mogelijk zijn vervuilende dieselbus- of vrachtwagen inruilt voor een elektrische variant, is al vanaf volgend jaar veel duurder uit. Het probleem? Veel jonge marktkooplui hebben niet genoeg vet op de botten om een elektrisch, vaak duurder, voertuig aan te schaffen en dat zal het karakter van de markt op termijn doen veranderen.

WNL Stand van Nederland Generatie Next sprak erover met marktondernemers en Walther Ploos van Amstel lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.

“Als ondernemer moet je goed in de gaten houden dat je vanaf volgend jaar 15 tot 20 duizend euro duurder uit bent als je je vervuilende bus houdt”, waarschuwt Walther Ploos van Amstel in Stand van Nederland Generatie Next. Dat heeft onder meer te maken met de zero-emissiezones die steden gaan invoeren vanaf volgend jaar. “Dat is ooit in 2014 bedacht toen de lucht in binnensteden sterk verontreinigd was, al heeft nu vooral te maken met het behalen van klimaatdoelen.” Overigens wordt ook diesel veel duurder de komende jaren. Elektrisch rijden is vaak nu al de betere optie. Maar, helaas nog niet voor alle varianten bestelbussen.

Nog wel onzekerheid

Alles leuk en aardig, maar voor veel jonge marktkooplui is een zero-uitstoot niet haalbaar. “Ik heb er wakker van gelegen”, vertelt kaasverkoper Anne-Lynn Dietz tegen WNL. “Gemeenten moeten een pad voor ons gaan uitstippelen, want we kunnen niets met de onzekerheid die er nu heerst over de zero-emissiezones.” Het is namelijk zo dat de ene gemeente al vanaf 2025 strenge zones gaat invoeren, terwijl de andere daar nog zeker vijf jaar mee wacht.

“Je zult als ondernemer hierop moeten inspelen. In de ene stad kun je wel terecht met je bus terwijl dat in de andere niet meer kan”, zegt Ploos van Amstel. Maar hij is het er wel mee eens dat er een taak voor de gemeente ligt. Het aantal markthandelaren is de afgelopen jaren met tien procent gedaald. Hierdoor zijn er nu al 22 procent minder textiel- en kledingkramen te vinden op markten in Nederland.

Louise Wesselius van de Centrale Vereniging Ambulante Handel (CVAH) pleit al langere tijd voor het uitsmeren van de zero-emissiezones over een langere periode. Ter illustratie zegt ze, terwijl ze over de Dappermarkt in Amsterdam, loopt: “Het aantal ondernemers dat hier op deze markt staat met een elektrisch voertuig is op één hand te tellen, is de rest dan allemaal weg straks?” [opm.: de Dappermarkt valt nu nog niet onder de geplande zero-emissie zone in Amsterdam]

Kijk de video terug op WNL.

Onterechte zorgen?

Veel marktkooplui maken zich mogelijk onterecht zorgen. De invoering van zero-emissie zones is slechts in een beperkt aantal binnensteden. Naast landelijke vrijstellingen zijn er landelijke en lokale ontheffingen. Een ontheffing moet een ondernemer zelf aanvragen bij het 'centraal loket'. Ondernemers kunnen daarbij advies krijgen van een logistiek makelaar.

Sommige ondernemers rijden nog in een hele oude diesel (emissieklasse 4 of lager). Die stoten 5 tot 6 keer meer roet uit dan de moderne Euro 6 diesel bestelauto's. Dat is niet gezond. Als ondernemer verkoop je toch ook geen bedorven vis of kaas aan je klant? Dat kan echt niet meer. Kies dus nu zorgvuldig. Naar welke markten ga je, gelden daar de zero-emissie normen? Investeer eventueel in een schonere dieselbestelauto (Euro 6) die nog zeker 4 jaar mee kan. Of, zet nu meteen de stap naar een toekomstvaste elektrische bestelauto. Weet je het niet zeker. Vraag dan advies van experts, de dealer of de boekhouder.

Belangrijk is nog wel hoe gemeenten lokaal omgaan met ontheffingen voor marktondernemers. Hoe belangrijk vinden zij de markt voor hun bewoners in de toekomst? En hoe duurzaam moet die markt zijn met korte lokale ketens en biologische en gezonde producten? Hierover zou ik me als marktondernemer echt druk maken.

Voor de laatste stand van zaken: kijk op OpWegNaarZes.

Bron: WNL

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO