Wij gaan graag lekker uit eten. Dat is geen nieuws voor wie mij goed kent. Als het goed was dan deel ik mijn ervaring op Iens of Tripadvisor. Als het niet goed is dan deel ik dat soms. Soms ook niet… zeker als de betreffende ondernemer er toch niks van gaat leren. Dat is verloren moeite.
Laatst werd ik wekenlang gestalkt door een hotel dat het niets eens was met mijn beoordeling van 4 sterren. Het hotel mailde en belde mij om de beoordeling te verwijderen. Ik ben daar in elk geval niet meer welkom. Als ik géén review heb gegeven als ik ergens ben geweest, dan weet je het wel: mijden als de pest.
Zo ook vorige week. We aten met een groep bij een net geopend restaurant in de buurt. Daar was toch wel het nodige mis met de service, de sfeer en niet in de laatste plaats het eten. Ik beloonde de prestaties met een 6,5. Verrassend genoeg stonden nog dezelfde dag een recensie van een 9,5 en een 10 naast de mijne. Waar zaten die mensen? Of, waren dat de toeristen die binnenvielen voor een biertje? Dat is toch bijzonder…
Websites als TripAdvisor zijn ons kompas als we trips naar Berlijn, Parijs, Madrid of Milaan voorbereiden. Steevast staan de 5-sterren bovenaan hun lijst. Die sterren komen van ‘reviewers’ die hun eerlijke oordeel hebben gegeven. En daar gaat iets fout; het valt vaak bitter tegen. Wie zijn die mensen die al die sterren geven? De reviewers die maar 1 of 2 sterren geven geloof ik eerder dan alle 4 en 5 sterren reviewers bij elkaar.
TripAdvisor vertelt ons ook welke vrienden welk restaurant hebben bezocht. Maar, ik wil weten wat de kwaliteit is van al die andere reviews. Welke reviewers waarderen net als wij goed eten, heerlijke wijnen en sfeer? Kwamen ze voor het lokale Hard Rock Café of zijn het echte foodies?
Ik geloof vooral mijn vrienden. Met de meeste dierbare vrienden deel ik zelfs een groepje op Facebook: LekkerEtenInAmsterdam met de mooiste pareltjes in de culinaire hoofdstad zoals restaurant De Kas, Bak, 5and33, Lastage en Rijks. Samen delen we onze ervaringen, ongezouten en eerlijk. En, dat werkt toch echt het beste.
Walther Ploos van Amstel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Overigens, wat betreft restaurantbeoordelingen: voldoende reacties met inhoud kan vertrouwen wekken. Maar korte 5 sterrenreacties zijn voor mij niet geloofwaardig.