In 2017 zijn de gemeente Amsterdam, de RDW en de politie gestart met het opsporen en afslepen van gestolen voertuigen door gebruik te maken van parkeerdata. Deze aanpak, gebaseerd op een convenant, werd eerder succesvol getest in een pilot. Jaarlijks werden wisselende aantallen gestolen voertuigen gevonden; gemiddeld 45 voertuigen per jaar. Een deel van deze voertuigen werd op kosten van de verzekeraars door de gemeentelijke handhaving weggesleept, terwijl de politie een ander deel verder onderzocht.
In 2023 heeft de gemeente Amsterdam dit stopgezet vanwege signalen dat de werkwijze niet voldeed aan de eisen van de AVG. De convenantpartners hebben de werkwijze vervolgens als een ‘use case’ laten onderzoeken door Pels Rijcken Highberg en de adviesfunctie van de IBDS (Interbestuurlijke Datastrategie), een samenwerking onder regie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Uit het onderzoek bleek dat de werkwijze niet voldeed aan de AVG, omdat er geen duidelijke wettelijke grondslag is voor gemeenten om parkeerdata te delen met de RDW voor dit specifieke doel. Het opsporen van gestolen voertuigen valt namelijk niet onder de wettelijke taken van gemeenten. Daarnaast werd de standaardverstrekking van gegevens als bovenmatig beoordeeld.
Op verzoek van de convenantpartners onderzocht Pels Rijcken Highberg alternatieve werkwijzen, maar ook deze bleken juridische risico’s of andere bezwaren met zich mee te brengen. Om die reden hebben de convenantpartners besloten de oude werkwijze niet te hervatten en het convenant te beëindigen. Dit is een teleurstellende uitkomst voor slachtoffers van autodiefstal, aangezien er plannen waren om de activiteiten uit het convenant in de toekomst uit te breiden, zegt de wethouder.
De initiatiefnemers hebben de IBDS gevraagd om de resultaten van het onderzoek onder de aandacht te brengen bij het Rijk. De vraag is overigens nog wat de gevolgen zijn voor andere toepassingen van kentekenscandata in Amsterdam en andere gemeenten. Experts hebben zorgvuldig gekeken naar de risico’s. Het is goed is dat de overheidsinstanties het goede voorbeeld geven als het gaat om privacyrechten.
Bron: Gemeente Amsterdam
Lees ook: CBS: gebruik van kentekencameradata op goudschaaltje wegen
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro