Tijdens de transportbeurs IAA in Hannover presenteerde Gazelle met de D10 e-cargo de een nieuwe pakketbezorger. Met de D10 springt Gazelle in samenwerking met Aluca en mobility as a service startup DOCKR in op de vraag naar slimme, snelle, groene en efficiënte ‘last-mile’ stadslogistieke oplossingen.
Mobility as a service
De D10 maakt deel uit van een bredere visie van de ontwikkelingspartners – Gazelle, DOCKR en Aluca - op het gebied van ‘mobility as a service’ en zero emission stadslogistiek. Met als achterliggend doel het schoner, veiliger, bereikbaarder en duurzamer maken van steden.
De D10 e-cargo is geschikt voor de ‘last mile’ aflevering van onder meer pakketten en (gekoelde) etenswaren in verstedelijkte gebieden. Elke zending is snel ter plekke omdat de wendbare D10 geen last heeft van opstoppingen. Hij is toegelaten op fietspaden en kan zelfs op stoepen komen. Parkeerproblemen in drukke binnensteden kent de D10 daarom niet. Bovendien is de e-cargo bike welkom in elke milieuzone.
Stadslogistiek
De Gazelle D10 is een e-cargo fiets met elektrische trapondersteuning. Hij biedt plaats aan maximaal twee standaard bagageboxen met Euro Pallet-afmetingen (1.200 x 800 x 1.100 mm), een inhoud van 1 m3 en een laadvermogen van 100 kg. De trapondersteuning van de D10 is elektrisch en lokaal emissievrij met een 250W Bosch Performance CX-motor in combinatie met een batterij met een capaciteit van 1.000Wh. Met de ondersteuning is een maximumsnelheid van 25 km/u te halen. De ondersteuning zorgt ervoor dat de D10 zelfs met zware belading eenvoudig en vlot door het verkeer beweegt. Ook dit draagt bij aan de snelheid van de transportdienst. Voor de D10 is geen kenteken vereist.
Boxz-concept: containerisatie
In binnensteden is met name de overslag van grote naar compacte transportmiddelen uitdagend. Het Boxz concept van de D10 is geschikt om op een gestandaardiseerde manier goederen uit te wisselen van truck, naar bestelauto en vervolgens probleemloos naar de D10 cargo bike. Slim, snel en flexibel wisselen zijn hierdoor gegarandeerd.
Aluca – specialist in inrichting van bedrijfswagentoepassingen – heeft het Boxz-concept ontwikkeld. Het uitgangspunt daarbij is een bagagebox met Euro Pallet-afmetingen (1.200x800x1.100 mm), een
inhoud van 1 m3 en een laadvermogen van 100 kg. De transportfiets heeft standaard plaats voor één box (D10) en zelfs twee (D20) in combinatie met een aanhanger. Het slimme Boxz-concept heeft diverse voordelen. Zo zijn de bagageboxen vanaf zowel de linker- als rechterzijde van de fiets eenvoudig te monteren met een standaard railsysteem en daarmee zeer geschikt voor ‘easy cross docking’. Dat betekent dat de boxen in elke fase van het logistieke proces uitermate eenvoudig zijn te gebruiken: vanaf het logistieke centrum via vrachtwagen en/of bestelbus naar de D10.
Leverbaar vanaf medio 2019
De wereldprimeur van de Gazelle D10 is voorbehouden aan de IAA in Hannoveren. Naar verwachting komt de Gazelle D10 e-cargo, die in de Gazelle-fabriek in Dieren geproduceerd gaat worden, medio 2019 op de markt. Dit najaar start Gazelle in samenwerking met PostNL de eerste pilots in Amsterdam.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO