De elektriciteitsvraag van batterij-elektrische vracht- en bestelauto’s loopt op naar meer dan 10% van het huidige jaarlijkse elektriciteitsverbruik in Nederland (dat is ruim 18 terawattuur TWh in 2050). Dat laat de Outlook Logistiek 2025 van het kenniscentrum ElaadNL zien.
Elektrisch vervoer is ook in logistiek concurrerend
De Outlook Logistiek vormt de periodieke rapportage van ElaadNL over de ontwikkelingen en prognoses van batterij-elektrische mobiliteit. ElaadNL is een initiatief van de gezamenlijke Nederlandse Netbeheerders om de mobiliteit in Nederland voor te bereiden op een toekomst met elektrisch rijden en duurzaam opladen. Voor het samenstellen van de prognoses maakt ElaadNL gebruik van CBS-gegevens en van het inzicht van de gezamenlijke netbeheerders.
Het uitgangspunt van de Outlook Logistiek 2025 is dat er in 2050 bijna 1,2 miljoen elektrische bestelauto’s en 150.000 elektrische vrachtauto’s rijden. ElaadNL verwacht dat vanaf 2030 batterij-elektrische voertuigen voor het goederenvervoer voor bijna alle segmenten kunnen concurreren met dieseltrucks.
Energievraag op bedrijventerreinen
ElaadNL verwacht verder dat het grootste deel van de elektriciteitsvraag terechtkomt op bedrijventerreinen. Aangezien 75% van de transportondernemers nu nog een kleinverbruiksaansluiting heeft, zal een groot deel van deze aansluitingen verzwaard moeten worden. Naast verzwaring benadrukt ElaadNL het belang van netbewust laden en het benutten van tijdsgebonden contracten. Daarmee kan de schaarse netcapaciteit optimaal ingezet worden om de transitie te kunnen faciliteren.
Hoewel een kleiner deel van de elektriciteitsvraag ‘onderweg’ nodig is, zijn de uitdagingen hier niet minder groot. Locatieontwikkelingen, netaansluitingen en wet- en regelgeving zijn ook hier (nog) niet klaar voor de komende laadvraag met hoge vermogens van batterij-elektrische trucks.
Netverzwaring is noodzakelijk
Er moet fors worden ingezet op het verzwaren van de aansluitingen voor logistieke bedrijven om de gewenste groei van elektrisch goederenvervoer te kunnen realiseren. Belangrijk is ook dat die aansluitingen en energiecontracten een werkbare kostprijs mogelijk maken. Zolang er buiten de zero emissiezones nog een vrije keuze is voor de inzet van vrachtauto’s vergt het elektrificeren tegen hogere kosten in veel logistieke ketens afspraken over de meerkosten met opdrachtgevers.
Over een tekort aan stroom kun je niet onderhandelen. De netbeheerders verenigd in ElaadNL hebben natuurlijk gelijk wanneer zij inzetten op slim laden zodat er zo efficiënt als mogelijk wordt omgegaan met de beschikbare aansluitingen. Diezelfde efficiëntie passen bedrijven in het goederenvervoer ook toe om geen onnodige kilometers te hoeven maken, zegt TLN in een reactie. Niettemin is netverzwaring in veel gevallen noodzakelijk voor de elektrificatie van vervoer. TLN benadrukt die urgentie bij de overheid en de politiek. De nieuwe outlook van ElaadNL onderstreept dit belang.
Het volledige rapport vind je op Verwachting onderzoekers ElaadNL: ‘Bijna alle trucks en bestelwagens elektrisch in 2050’ • ElaadNL.
Lees ook: Netcongestie bij logistiek laden? Dat zit vaak tussen de oren
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>