Het was een drukke week met drie stevige bijeenkomsten over de toekomst van stadslogistiek. Een toekomst waarin efficiënt ruimtegebruik centraal staat. Die ruimte in steden is schaars en hard nodig voor wonen, de energietransitie, ontmoetingsplekken en meer groen. Toch blijft de praktijk van stadslogistiek weerbarstig.
We maken nu snelle stappen richting zero-emissie met elektrische voertuigen, maar minder ruimte betekent simpelweg ook minder voertuigen. Wanneer gaan we werken aan een positieve impact? Dit kan alleen als bedrijven hun goederenstromen bundelen bij professionele logistieke partijen. Moeten we stadslogistiek misschien zien als een vorm van openbaar goederenvervoer?
De stad is van ons allemaal: bewoners, ondernemers, werkenden en bezoekers. Samen staan we voor de uitdaging om de stad te beheren als een Vereniging van Eigenaren (VVE), waarin we de lasten en lusten eerlijk verdelen en werken aan instandhouding en verbetering van ons pand. Dat begint met fundamentele vragen: Wat voor buurt willen we zijn? Hoe past mobiliteit daarin? Wat willen we oplossen, en voor wie? Welke rol speelt stadslogistiek hierin? Wat is echt waardevol?
Ondernemers: van ‘ik moet’ naar ‘mogen wij’
Ondernemers moeten anders gaan denken. Niet alleen vanuit ‘ik moet mijn goederen geleverd krijgen’, maar vanuit ‘hoe kunnen wij dit samen slimmer organiseren?’. Als mede-eigenaren van de stad mogen we elkaar best aanspreken op hun bestelgedrag. Je zet je huisvuil toch ook niet een dag te vroeg buiten? En je elektrische fiets hoort niet in de hal. Wat is ons huishoudelijk reglement voor de stad?
Genoeg vergaderd. Het is tijd voor praktijkexperimenten. Samenwerking werkt alleen als we kiezen voor bewezen oplossingen. Die liggen voor alle segmenten van stadslogistiek al klaar – het is een kwestie van doen.
Gemeenten: faciliteren en verbinden
Ook gemeenten maken deel uit van de VVE van de stad. Zij moeten niet op de stoel van de ondernemer gaan zitten, maar wel helpen om positieve impact in de praktijk mogelijk te maken. Denk aan: de juiste regelgeving en infrastructuur, zowel over de weg als over het water, stadsregie bij grote werkzaamheden en slimme mobiliteitsoplossingen.
Daarnaast moeten gemeenten blijven investeren in kennis en zorgen voor de verbinding tussen verschillende domeinen, zoals verkeer, economie en stadsplanning. Continuïteit in onderzoek, beleid en uitvoering is daarbij essentieel.
De stad als VVE? Zo’n gekke gedachte is dat nog niet… samen bepalen waar je heen gaat, samen nadenken over hoe het beter kan en natuurlijk samen de lusten en lasten verdelen. Voor stadslogistiek, voor energietransitie en voor klimaatadaptatie en uiteindelijk voor een aantrekkelijk stad voor iedereen.
Walther Ploos van Amstel.
Lees ook: Zero-emissiezones beloven een schonere stad, maar ‘grijze file moet geen groene file worden’
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>