Door de transitie van fossiele naar uitstootvrije mobiliteit levert Amsterdam een bijdrage aan het verminderen van de CO₂-uitstoot in de stad. Het gemotoriseerd verkeer zorgt voor ongeveer 11 procent van de totale CO₂-uitstoot van Amsterdam. De gemeente Amsterdam stimuleert, faciliteert en reguleert de overstap naar duurzamer vervoer.
De overstap naar uitstootvrij vraagt een bijdrage van bedrijven, bewoners en bezoekers, maar ook van de eigen organisatie. In 2030 wil de gemeente dat al het verkeer binnen de bebouwde kom van Amsterdam uitstootvrij is. Dat is nu 10% van het verkeer. Ook het eigen wagenpark is in 2030 volledig emissievrij.
Figuur: al het verkeer in Amsterdam
Vanaf 2025 (tot 2028) voert de gemeente de eerste zero emissie zone binnen de Ring A10 voor stadslogistiek, met overgangsregelingen voor bestaande voertuigen. Dat geldt ook voor brom- en snorfietsen invoeren binnen de bebouwde kom. In 2030 wil de gemeente 18.000 openbare laadpunten gerealiseerd hebben. Ook vermindert de gemeente de ruimte voor gemotoriseerd vervoer en maakt ruimte voor schone en actieve verplaatsingen; de stad wordt langzaam autoluw.
Figuur: Amsterdamse wagenpark
Het college rapporteerde over de voortgang van de Amsterdamse energietransitie. Ongeveer een derde van het het gemeentelijke wagenpark is inmiddels uitstootvrij. Alle gemeentelijke scooters rijden elektrisch. Voor de andere typen zijn de doelstellingen nog niet gehaald. De komende jaren worden emissievrije voertuigen aangeschaft. Alle gemeentelijke dieselvoertuigen rijden inmiddels op biodiesel (HVO100). De CO2-uitstoot van het wagenpark is overigens marginaal tegenover de overige CO2-uitstoot die de gemeente Amsterdam veroorzaakt. In hoeverre de dienstverleners en leveranciers elektrisch r
Bron: Gemeente Amsterdam
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro