Bouwlogistiek in de stad: samen komen we er wel uit

Het zware verkeer in oude binnensteden als Amsterdam, Haarlem, Delft en Leiden is een serieuze bedreiging voor de vaak honderden jaren oude kademuren en bruggen. Huizen hebben er last van. Bomen gaan er scheef van staan. Waterleidingen, gasleidingen en riool breken af. Straten worden afgesloten voor verkeer.

De kades zijn indertijd ontworpen voor ander en lichter vervoer met paard en wagen, en natuurlijk vervoer over de grachten. Vooral grote vrachtwagens zijn te zwaar voor de kades. Van bestelbusjes hebben de kades geen last.

Innovatiekracht

De gemeente Amsterdam daagt bedrijven met innovatiekracht uit om slimme oplossingen bedenken voor de uitdagingen bij het renoveren van de 500 kilometer kademuur: renovatie moet sneller, tegen lagere kosten en met minder hinder en overlast voor de omgeving. Die slimme oplossingen zien wij in innovatieve uitvoeringsmethoden, vernieuwende kademuurontwerpen en niet in de laatste plaats slimme bouwlogistieke oplossingen. Hij zou toch jammer zijn als we met het zware bouwverkeer de nieuwe kademuren weer kapot rijden.

Samenwerkende ondernemers

C.H. Dekker is een van de transportbedrijven die met zware voertuigen de binnenstad belevert. Sinds de woningmarkt weer in de lift zit zien wij een grote stijging van verbouwingen binnen de ring. Als vaste transporteur van bouwleveranciers Bouwmaat Amsterdam en BMN (Bouwmaterialen Nederland) rijden er dagelijks meerdere vrachtwagens met kraan binnen de ring A10. Het aantal zendingen dat tot 28 meter gehesen dient te worden stijgt door de zogenoemde postzegelbouwplaatsen. Speciale voertuigen zorgen ervoor dat zware goederen en pallets op hoogte geleverd kunnen worden. Vanuit ons vak zijn wij gedreven om de beste logistieke oplossing te bieden aan onze klanten.

Gebr. van ‘t Hek Funderingstechnieken is een specialist in binnenstedelijk funderen. Naast het transporteren van het zware materieel met eigen vervoer werkt het bedrijf nauw samen met C.H. Dekker. Wij maken gebruik van stadslogistiek via de eigen op- en overslaglocatie in de Westhavens, zodat zware materialen waar mogelijk over het water naar de binnenstedelijke eindbestemming kunnen worden getransporteerd.

Schoon transport

Er blijven echter veel situaties waarbij de bouwlocatie niet via het water bereikbaar is. Ook is een op- en overslaglocatie op de projectlocatie zelf vaak een struikelblok. In dat geval zijn partijen genoodzaakt om met vrachtvoertuigen de binnenstad in te rijden. Natuurlijk doen we dat met de hoogste Euro 6 emissienorm en steeds veiligere voertuigen. En, als de overheid dat vraagt, doen we dat ook met lichtere voertuigen. In steden is steeds vaker de discussie over maximaal 7,5 ton gewicht. Dat is een grote uitdaging voor bouwlogistiek met al die zware spullen die naar de bouwlocatie moeten.

Als ondernemers dringen wij ook bij de makers van vrachtwagens aan op schonere alternatieven. LNG, CNG en synthetische diesel dragen bij aan schone lucht en minder uitstoot van CO2. De toekomst gaat om voertuigen op waterstof of geheel elektrische voertuigen.

De afgelopen jaren zijn er veel bouwlogistieke initiatieven geweest om de congestie, leefbaarheid en luchtkwaliteit in steden te verbeteren, zoals vervoer over water. Het gaat niet altijd even snel. De bouw- en transportsector zijn conservatief. Dit betekent niet dat bedrijven niet willen innoveren. Het ligt wat gecompliceerder.
De overheid daagt marktpartijen uit met een oplossing komen. Maar, ondernemers wachten op wet- en regelgeving voordat ze een verantwoorde investering doen. Niet altijd worden de aannemers met een slim bouwlogistiek concept het project gegund; goedkoop is dan duurkoop.

Samen bundelen

Als ondernemers werken wij aan een oplossing met verschillende partijen in het bouwproces aan een BouwHub van 10.000 m² in het Amsterdamse havengebied direct aan het water en naast de binnenstad. Deze locatie wordt op dit moment gerealiseerd en is uitstekend bereikbaar voor zowel schepen als zware vrachtvoertuigen. Wij geloven dat het antwoord in samenwerking ligt. Niet alleen een schonere bouw, maar vooral ook een slimmere bouwlogistiek met veel minder zware vrachtwagens door de goederenstromen van verschillende leveranciers naar de bouwplaats te bundelen. Het initiatief voor de BouwHub komt van verschillende bedrijven met elk hun eigen specialisatie binnen het bouwproces. De partijen willen zowel grote als kleine bouwprojecten precies vanaf de haven gaan beleveren. Zowel met een schone vrachtauto als over het water. De Bouw-Hub komt mede in samenwerking met Amsterdamse Havenbedrijf tot stand en wordt in mei 2018 in gebruik genomen.

De bouwlogistieke aanpak van de partners met vervoer over de weg en over water in combinatie met de kennis en ervaring van de binnenstad is goed voor de stad; veiliger en schoner vervoer met minder schade aan bruggen en kades. Wij durven te investeren met oog voor mens en milieu en met ook voor de kwetsbare binnenstad. Wij vragen van de gemeente om vervoer over water te faciliteren met aanlegkades. En, wij vragen de gemeente die aannemers die kiezen voor innovatie in bouwlogistiek extra punten te geven bij de aanbesteding.

 

Ruud van ’t Hek directeur Gebr. van ’t Hek Funderingstechnieken

Said Arslan directielid C.H. Dekker Expeditie

Walther Ploos van Amstel lector Citylogistiek Hogeschool van Amsterdam

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO