Bijna een kwart van bestelauto's mag zero-emissiezone niet in

Op 1 januari 2024 stonden er in Nederland bijna 228 duizend bestelauto’s geregistreerd met een emissieklasse van 4 of lager. Dit blijkt uit onderzoek van het CBS. Dit is bijna een kwart (23 procent) van alle bestelauto’s. Deze voertuigen mogen vanaf 1 januari 2025 niet in een zero-emissiezone (ZE-zone) komen. Meerdere gemeenten voeren op die datum een zero-emissiezone in in hun binnenstad.

In 2022 hadden ruim 166 duizend bedrijven een bestelwagen in een van de laagste emissieklassen. Dat is 38 procent van eigenaren van een bestelauto’s. Het ging dat jaar om 213 duizend bestelwagens met een lage emissieklasse. Vooral overheden lopen achter met het verschonen van hun vloot. Omdat een steeds kleiner deel van de bestelauto’s een lage emissieklasse heeft, zal het percentage bedrijven inmiddels iets lager zijn.

Het is verstandig om de meest recente informatie van de gemeente over de zero emissie zones en wat dat betekent voor jouw bedrijfsvoering te raadplegen. Maar, wacht vooral niet af. Uiteindelijk gaan we allemaal zero-emissie de stad in; is het niet vanaf 2025, dan ietsje later. Inmiddels zijn de duurzame transportoplossingen beschikbaar, betrouwbaar en zelfs betaalbaar

Bron: CBS

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO