Bidfood presenteert duurzaamheidsverslag: transparantie, verantwoordelijkheid en toekomstbestendigheid

Bidfood is een online groothandel voor horeca en totaalleverancier in de foodservice markt. Bidfood's Duurzaamheidsverslag 2024 beschrijft de aanpak van het bedrijf bij duurzaamheid, waarbij de nadruk ligt op transparantie, verantwoordelijkheid en toekomstbestendigheid.

Bidfood ziet duurzaamheid als een kans om bedrijfsprocessen te verbeteren en klanten te ondersteunen bij het creëren van toekomstbestendige en duurzame bedrijfsmodellen. Het motto van Bidfood is: "Elke dag een stap vooruit". In 2010 begon Bidfood met het meten van de CO₂e-uitstoot en stelde het zich een reductiedoel van 25% tegen 2025, dat inmiddels al is behaald.

Roadmap

Bidfood heeft een roadmap ontwikkeld met tien stappen om het duurzaamheidsplan te versterken en risico's en kansen te signaleren. De dubbele materialiteitsanalyse en de samenwerking met stakeholders hebben geleid tot zes focuspunten:

  1. Het verlagen van CO₂e-emissies en energiemanagement.
  2. Het verduurzamen van verpakkingen.
  3. Het verminderen van voedselverspilling.
  4. Het garanderen van een veilige werkomgeving.
  5. Het bevorderen van eerlijke arbeidsomstandigheden in de toeleveringsketen.
  6. Het verbeteren van transparantie in de waardeketen.

In 2024 daalden de totale emissies van Bidfood van 809 kiloton in 2023 naar 800 kiloton CO₂e. Het bedrijf streeft naar een verdere reductie van Scope 3 emissies met 42% en Scope emissies met 30% tegenover 2023. Bidfood zet zich ook in voor een circulaire economie door voedselverspilling en verpakkingsafval te verminderen.

Zero emissie transport

De afgelopen zes jaar heeft Bidfood stappen gezet richting uitstootvrije stadslogistiek, geïnspireerd door de introductie van de zero-emissie zones. Dit initiatief biedt extra stimulans om schone, emissievrije leveringen te realiseren. Bidfood wil goederen bezorgen zonder vervuiling, zodat we bijdragen aan schonere lucht en een gezondere stad. BIn 2013 kwam de eerste elektrische vrachtwagen in Amsterdam. In 2018 volgde een grote doorbraak met de komst van de eCanter, de eerste volledig elektrische bestelbus. Bidfood blijft investeren in elektrisch vervoer om het wagenpark steeds schoner te maken. 

Personeel

Bidfood investeert in de ontwikkeling van collega's en streeft naar een veilige en inclusieve werkomgeving. Het bedrijf heeft zich ten doel gesteld om in 2025 5% van het totaal aantal gewerkte uren te laten invullen door collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Verantwoord zakelijk gedrag vormt de basis voor de duurzame bedrijfsvoering, waarbij de kernwaarden respect, eerlijkheid, integriteit, verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid, competentie en transparantie centraal staan. Bidfood streeft naar transparantie en traceerbaarheid in de waardeketen.

Lees Bidfood's Duurzaamheidsverslag 2024 hier.

Lees ook: Duurzaamheid in de foodservice keten

Lees ook: Horecaondernemers zijn een dief van hun eigen portemonnee als ze logistieke kosten negeren

Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel

Neem een Pro-abonnement 

Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>