Bewust bezorgen: kansen en kopzorgen

Bewuste bezorging: kansen en kopzorgen. Is sneller leveren altijd beter? Of moet we onthaasten? Twinkle sprak erover met experts. Wie het snelste is, wint de consument en laat de concurrentie achter zich, was de perceptie. Maar tijden veranderen. Geldt dat ook voor snelle bezorging?

De realiteit is dat consumenten nog heel beperkt om duurzamere bezorgkeuzes vragen. Snelle bezorging is nog altijd redelijk tot zeer belangrijk bij webwinkeliers. Dat blijkt ook als Twinkle vraagt wie een tragere bezorgoptie aanbiedt. Bijna driekwart van de respondenten doet dit niet.

De consument kan slechts bij een enkele webwinkel kiezen; welke plek en wanneer en zelfs hoe laat. Dat verdient de consument na zoveel jaren wel eens. Gelukkig springen pakketbezorgers als DHL, Fedex en UPS daar nu wel in.

Langer wachter op een pakket is niet per definitie duurzamer. Er gaan echt geen busjes meer of minder rijden, of minder gehaast, als consumenten een dag of twee willen wachten op bezorging. En we rijden straks allemaal elektrisch, toch? En in de bestelbus zitten, behalve ’s maandags, op weekdagen nagenoeg dezelfde volumes.

Alleen op heel drukke momenten als kerst en sinterklaas zou spreiden helpen. Maar, dan ook écht spreiden. Niet met een dag of twee, maar een week of twee. Dan haal je iets van de enorme pieken op die paar dagen van het jaar weg. Rust, reinheid en regelmaat zijn voor iedereen beter. En let op hogere risico's van retouren. 'Instant gratification' is heilig. Hoe langer de tijd tussen bestellen en leveren, hoe groter het risico op een retour.

Is uitgestelde levering dan de meest duurzame manier van thuisbezorgen? Vanuit het perspectief van het klimaat: nee! Vanuit het perspectief van de mensen in de logistiek: misschien. Vanuit het perspectief van een duurzame klantrelatie: ja natuurlijk!’

Walther Ploos van Amstel.

 

Lees het hele artikel hier.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO