In 2017 zijn er meer pakketten en minder brieven en kaarten verstuurd dan in 2016. Met de bezorging van pakketten en brievenbuspost werd ruim €3,2 mrd verdiend. Er werden B2B en B2C 420 miljoen pakketjes voor vervoerd en daarmee behaalden pakketbedrijven 9% meer omzet dan in 2016: €2,1 mrd. Dat staat in de Post- en Pakkettenmonitor 2017 die de ACM publiceerde.
Keuze tussen postvervoerders leidt tot gunstigere prijzen
De hoeveelheid brievenbuspost daalt: vorig jaar werden er 2,6 miljard stuks verstuurd, 8% minder dan in 2016. Deze zorgden voor €1,1 miljard aan omzet, dat was 6% minder dan in 2016. Consumentenpost maakt 7% uit van de totale hoeveelheid post die verzonden wordt. Consumenten verstuurden vorig jaar gemiddeld 10 brieven en kaarten per persoon, in 2016 waren dat er nog 12. De andere 93% van de post wordt door bedrijven verstuurd.
Voor consumenten werd de post in 2017 duurder: zij gingen gemiddeld 8% meer per stuk betalen. Als verlener van de universele postdienst bezorgde PostNL het overgrote deel van de consumentenpost. Consumenten hadden in december 2017 voor het eerst keuze uit meerdere aanbieders voor het versturen van brieven en kaarten, omdat Sandd kerstzegels aanbood.
De zakelijke post die de volgende dag bezorgd wordt, werd ook duurder: gemiddeld 5%. Ook hier is PostNL veruit de grootste partij. De andere postvervoerders hebben in 2017 wel enkele procenten marktaandeel gewonnen. Zij werken steeds meer samen om in een groter deel van Nederland post te kunnen bezorgen en hebben daardoor minder gebruik hoeven maken van het aanbod dat PostNL van de ACM moet doen voor de bezorging van restpost. Toch zijn zij nog voor ruim 30% afhankelijk van PostNL. Bedrijven verzenden met name reclame-uitingen en tijdschriften via langzamere diensten. Voor deze post kunnen bedrijven al langer kiezen tussen verschillende postvervoerders en de gemiddelde prijzen in dit segment dalen sinds 2014.
Pakkettenmarkt: binnenlands en grensoverschrijdend
Het merendeel van het totale volume pakketten op de binnenlandse pakkettenmarkt (daarnaast is er nog de grensoverschrijdende pakkettenmarkt) behoorde tot het B2C-segment. Het volume van het B2C-segment was in 2017 200 miljoen stuks en de omzet €662 miljoen. Dit segment is bijna volledig in handen van PostNL en DHL Parcel. PostNL is veruit de grootste pakketvervoerder op het B2C-segment met een marktaandeel van 65-70% op basis van volume. Het marktaandeel van DHL Parcel op het B2Csegment was in 2017 25-30% op basis van volume.
Op het B2B-segment liggen de marktverhoudingen tussen de verschillende pakketvervoerders dichter bij elkaar. De omvang van het B2B-segment was in 2017 75 miljoen stuks en de omzet €386 miljoen. PostNL is op dit segment de grootste pakketvervoerder met een marktaandeel van 50-55% op basis van volume. DHL Parcel en GLS volgen met respectievelijk 25-30% en 10-15%.
Het merendeel van het grensoverschrijdend pakketvervoer in Nederland bestond ook in 2017 uit pakketten die vanuit Nederland naar het buitenland zijn verzonden. Dit aantal nam ook toe: van 32 miljoen stuks in 2016 naar 91 miljoen stuks in 2017. DPD is de grootste pakketvervoerder op dit segment met een marktaandeel van 30-35% op basis van volume. Het volume van pakketten dat vanuit het buitenland naar Nederland is verstuurd is daarentegen licht afgenomen van 36 miljoen stuks in 2016 naar 35 miljoen stuks in 2017. UPS was in 2017 de grootste pakketvervoerder op het segment van inkomende internationale pakketten met een marktaandeel van 30-35% op basis van volume.
Bredere dienstverlening voor webshops
Op de groeiende markt voor pakketten weten ondernemers kansen te scheppen. Steeds meer postvervoerders richten zich ook op het vervoer van pakketten. Ook bieden deze partijen extra diensten aan. Zo kunnen webshops bijvoorbeeld hun voorraad bij pakketvervoerders opslaan en hen verder alles laten verzorgen: vanaf de bestelling die de consument plaatst tot aan de bezorging van het pakketje. Pakketvervoerders kunnen hun klanten zo extra meerwaarde bieden en zich onderscheiden van hun concurrenten. Consumenten profiteren van ruimere besteltijden en snellere verzending. Het versturen van pakketten werd in 2017 goedkoper. PostNL blijft daarbij de grootste aanbieder van pakketvervoer, vooral op het gebied van pakketten van en voor consumenten.
Pakketkluizen komen niet van de grond in Nederland
In Nederland wordt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld België, weinig gewerkt met pakketkluizen. In die kluizen kunnen vaak meerdere verschillende pakketvervoerders bezorgen. Daardoor zorgen ze voor meer gemak voor consumenten én bezorgers. Consumenten hoeven niet thuis te blijven voor de bezorging van een pakket en bezorgers bellen niet voor niets aan bij consumenten die niet thuis zijn. Daardoor rijden er minder busjes door de straat. De ACM gaat onderzoeken of er problemen zijn op het gebied van mededinging die ervoor zorgen dat pakketvervoerders weinig werken met pakketkluizen.
Bron: ACM
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO